آشنایی با 5 شاعر معاصر و الهام بخش ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، قرن هاست که آوازه شاعران با نفوذ و الهام بخش ایرانی، که آثار ناب شان انقلابی در ادبیات شرق و غرب ایجاد نموده است، در دنیا پیچیده است. اشعار این شاعران با دارا بودن موضوعات مهمی همچون عشق، عرفان الهی و حقوق انسانی، سهمی باور نکردنی در فرهنگ ایران زمین دارد.

آشنایی با 5 شاعر معاصر و الهام بخش ایرانی

در این مطلب به پنج مورد از شاعران تاثیر گذار ایرانی را به اختصار معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

احمد شاملو

شاملو یکی از اولین شعرای ایرانی بود که سبک کلاسیک شعر را کنار گذاشت و به جای آن سبک و ساختاری آزاد را به کار گرفت. با این وجود، آنچه که کار او را پیچیده تر می نماید، استفاده مداوم وی از استنباط ها و اشاراتی به شاعران سنتی و محبوب ایرانی مانند خیام و حافظ است. در نتیجه اغلب اشعارش به یک فصل مشترک از گذشته و حال تبدیل می شوند. مجموعه کتاب کوچه اثر بسیار تأثیرگذار شاملو است، این مجموعه 13 جلدی دانشنامه فولکلور زبان فارسی است.

سهراب سپهری

سهراب سپهری یکی از تأثیرگذارترین شاعران ایران در دوران معاصر است، که انقلابی بزرگ در شعر ایرانی با شعرهایی تحت عنوان شعر نو به پا کرد. سپهری ویژگی های شاعرانه غربی را با نمونه های سنتی شرقی تلفیق کرد و بدین ترتیب سبک و دیدگاهی تازه و جدید ایجاد کرد که به وسیله آن توانست ایده های خود را ارائه کند. اگرچه مضمون شعرهای سپهری به طرز تکان دهنده ای سیاسی نیست، اما همچنان چالش برانگیز است، سپهری با سرودن این اشعار هنجارهای اجتماعی و ایدئولوژیک فراگیر را زیر سؤال می برد و از دیدگاه های جدیدی که همه بشریت را درگیر می نماید، حمایت می نماید.

فروغ فرخزاد

اشعار فروغ فرخزاد اغلب بیانگر مبارزه طلبی و مقاومت است. فروغ در اوایل دهه بیست از شوهرش طلاق گرفت. او طیف گسترده ای از دوستان مرد داشت که ناخواسته مقادیر زیادی از وقتش را با آن ها صرف کرد، اشعار او نیز به دلیل موضع جسورانه، صدای زنان و انتقاد شدید از موضع زنان در جامعه ایرانی بحث برانگیز شد. شعرهای فرخزاد از نمایش احساسات دور نیست، بلکه گویای عواطف و احساسات نویسنده در حال حاضر است و باعث می گردد کار او نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه از جنبه شخصی نیز خواننده را درگیر کند. در حقیقت فروغ فرخزاد با اشعارش به صدایی برای زنان هم در سطح عمومی و هم در سطح فردی تبدیل شد.

سیمین بهبهانی

به نقل از medium؛ سیمین بهبهانی از جوانی با ادبیات و شعر محصور شده بود و پیش از نوجوانی، نیز نوشتن اشعار خود را شروع کرد. نامزد دو بار دریافت جایزه نوبل ادبیات به دلیل تأثیر باورنکردنی او چه در محافل شعر ایران و چه در موضوعات حقوق بشر قابل توجه است. شعرهای بهبهانی جنبه سیاسی دارند و منعکس کننده دیدگاه های قوی فمینیستی وی و انتقاد از جامعه است. اشعار سیمین بهبهانی با نمایش تراژدی فقر، تعصب و جنگ - به ویژه جنگ ایران و عراق - صدایی برای دفاع از مظلومان در ایران شد.

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از برجسته ترین شاعران زن ایرانی است که از جوانی نوشتن شعر را شروع کرد. اولین آثار وی در اوایل دهه 1920 در مجله ایرانی بهار چاپ شد، هنگامی که او فقط یک نوجوان بود. در طول زندگی، اغلب کار اعتصامی تلفیق سنت و مدرنیته بود. در حالی که سبک شاعرانه پروین اعتصامی از سبک های مدرنیستی جدید اجتناب می کرد و به اشکال و ساختار شعر فارسی کلاسیک، به ویژه غزل، پایبند بود، محتوای نوشته های او کاملا معاصر بود و در آن موقع در خصوص مسائل جامعه ایرانی بحث می کرد. اعتصامی با تمثیلات و صنایع ادبی زیبا پیرامون طبیعت مسائل مربوط به حقوق زنان، فقر و بی عدالتی نسبت به زنان را در معرض دید همگان قرار داد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: فرارو
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 87120

به "آشنایی با 5 شاعر معاصر و الهام بخش ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 5 شاعر معاصر و الهام بخش ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید