اگزما الهام بخش فراوری نوع جدید واکسن آنفلونزا

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، هیچ کس از واکسن و آمپول خوشش نمی آید. علاوه بر آن سرنگ ها خطری برای محیط زیست به حساب می آیند و داروهای مایع نیز باید در یخچال نگهداری شوند.

اگزما الهام بخش فراوری نوع جدید واکسن آنفلونزا

اما به تازگی یک واکسن آنفلونزا ابداع شده که در حقیقت یک وصله پوستی است که هیچ کدام از این مسائل را ندارد. آزمایش های این وصله روی موش ها نیز موفقیت آمیز بوده است.

البته هم اکنون وصله هایی در بازار هستند که واکسن را به وسیله سوزن های ریز و به وسیله پوست به بدن منتقل می نمایند. این سوزن ها دارو را بدون درد به پوست منتقل می نمایند. در مرحله بعد دارو وارد جریان خون می گردد.

به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر فراوری این سوزن های ریز در مقیاس تجاری چالش برانگیز است. به همین دلیل گروهی از محققان این مرکز یک وصله پوستی ابداع نموده اند که بدون استفاده از سوزن های ریز دارو را به بدن منتقل می نماید. مکانیسم انتقال دارو در این وصله با الهام از بیماری پوستی اگزما ابداع شده است.

اگزما زمانی اتفاق می افتد که فقدان پروتئینی به نام claudin-1 سبب می گردد پوست نفوذپذیرتر گردد. به این ترتیب آلرژن ها مانند گرده گل ها و قارچ ها به راحتی وارد پوست می شوند. آلرژن، نوعی آنتی ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می شوند.

دانشمندان متوجه شده اند می توان با ایجاد نوعی نفوذپذیری موقت زیر وصله پوستی، واکسن را به پوست منتقل کرد.

برای این منظور آنها واکسن را با نوعی پپتید مصنوعی ترکیب کردند که پروتئین claudin-1را مهار می نماید. در نتیجه مانع پوستی باز می گردد و هنگامیکه وصله روی پوست قرار می گیرد، واکسن داخل بدن می گردد. اما به محض برداشتن وصله، نفوذپذیری پوست از بین می رود.

این وصله به تنهایی اجازه نمی دهد آلرژن وارد پوست شوند.

در آزمایشی به مدت سه ماه روزانه چند ساعت نمونه اولیه وصله ها روی بدن موش ها نهاده شد. دراین آزمایش هیچ مشکل پوستی برای موش ها به وجود نیامد و اثری از عوارض جانبی به چشم نخورد.

با این وجود تاثیرگذاری وصله در موش هایی که قبلا واکسن آنفلونزا را دریافت نموده بودند، چندان قابل توجه نبود. این امر نشان می دهد وصله های مذکور در تقویت سیستم ایمنی بدن نسبت به آنفلونزا تاثیرگذار هستند. اما آنها در نوزادانی که قبلا این واکسن را دریافت ننموده اند، چندان تاثیرگذار نیستند.

این تحقیق در Journal of Investigative Dermatology منتشر شده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 45275

به "اگزما الهام بخش فراوری نوع جدید واکسن آنفلونزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگزما الهام بخش فراوری نوع جدید واکسن آنفلونزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید