توسعه روی لبه پرتگاه ، بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می سازند

به گزارش مجله سرگرمی، پروژه هتل بام کرمان که با همکاری سیف اللهی، شهردار سابق کرمان و موسسه ملل شروع شده بود، هنوز در حال پیش روی است و اقدامی برای جلوگیری از کوه خواری در کرمان صورت نگرفته است.

توسعه روی لبه پرتگاه ، بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می سازند

گروه دانشگاه خبرنگاران، واژه کوه خواری چند سالی است که به ادبیات کشورمان وارد شده؛ لغتی که آوا و شکل و شمایلش هم مانند خودش تلخ است. سال 93 برای اولین بار این واژه به گوشمان رسید، اما قبل از آن، سال ها بود که کوه های بسیاری در کشور جولانگاه سودجویان و نان به نرخ روزخور ها شده بود. با این وجود نه کسی از این موضوع خبر داشت و نه در صورت اطلاع، صدایش را درمی آورد! نه از تکه تکه شدنشان صحبتی می شنیدیم و نه از روز به روز کوتاه تر شدنشان شکوه نامه می خواندیم؛ ولی از سال 93 شرایط کمی بهتر شد و رسانه ها صدایی شدند برای کوه ها.

گاهی به بهانه آسانسور، گاهی تله کابین، گاهی جاده و املاک شخصی و هتل، کوه را خراش می دهند و اموال عمومی را صرف امیال شخصی شان می نمایند. اخیرا در استان کرمان هم قرار است هتل چند ستاره ای بسازند که اوضاع گردشگری استان را مثل بمب زیر و رو کند؛ انگار حواسشان نیست این هتل جای آنکه بمب اقتصادی باشد، بمبی برای نابودی کوه صاحب الزمان(عج)، مهمترین بنای چند هزار ساله شهر کرمان است!

به حرف، متولی رسیدگی به کوه ها سازمان جنگل هاست، ولی به عمل، کوه ها بی خانمان ترین پدیده روزگارند. نه دفتر مستقلی برای رسیدگی به امور کوه ها وجود دارد و نه سازمانی پیگیر کوهخواری گروه های شخصی است. منطقی نیست با بهانه های به ظاهر اقتصادی، طبیعت زیبای کرمان و کوه مقدس صاحب الزمان(عج) را تخریب نمایند؛ اما متاسفانه شدنی است. داستان، از پروژه بام کرمان آغاز شد؛ پروژه ای که حتی استاندار سابق کرمان هم بر اجرای آن تاکید دارد.

پروژه بام کرمان با ابهامات گسترده ای در حوزه های مختلف رو به رو است. به گفته بعضی منابع مطلع، سطح کوه های مشرف به شهر که به قول حقوقی آن را بیاض یا موات می نامیم و جزو اراضی عمومی محسوب می گردد، توسط چندین سازمان و موسسه دولتی و غیر دولتی و افراد حقوقی و حقیقی تغییر کاربری داده شده است.

اینطور که معین است سیف اللهی، شهردار سابق کرمان هم نقش موثری در شکل گیری و انجام این پروژه و واگذاری آن به موسسه عسگریه (که بعد ها به ملل تغییر نام داد) داشته است. دبیر قرارگاه احمدی روشن استان کرمان در این باره می گوید که سیف اللهی در واگذاری طرح بام کرمان به موسسه ملل، ناظر تمامی فرایند های اجرایی بوده و دست داشته است. وی بعد از اتمام جریان واگذاری، در مرداد ماه سال 94 از شهرداری استعفا می دهد و معاون عمرانی استاندار وقت کرمان می گردد.

ابوالقاسم سیف اللهی در مردادماه سال 96 پس از بازنشستگی به عنوان مدیر سرپرست جنوب شرق موسسه ملل؛ که شهرداری، سطح بام کرمان را به بهای ناچیز به آنجا واگذار نموده بود، مشغول به کار می گردد.

سید محمدامیر گنجعلیخانی ادامه می دهد: شهرداری، سطح بام کرمان را که جزو اموال عمومی محسوب می گردد و حق واگذاری به غیر ندارد، طی یک آگهی فراخوان اجرای طرح های عمرانی- اقتصادی، به بهای اندک به موسسه ملل واگذار می نماید. هرچند این آگهی حدود یک سال و نیم قبل از واگذاری پروژه به موسسه ملل، در نشریه عصر باور به چاپ می رسد و حتی ضمن آگهی، محل اجرای هتل معین نمی گردد.

دبیر قرارگاه احمدی روشن کرمان می گوید: چگونه می توان با استناد به یک آگهی مربوط به یک سال و چند ماه قبل از واگذاری، یعنی سال 92 و بدون ذکر مکان تاسیس هتل، پذیرفت که فرصت برابر برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی در بخش خصوصی قرار گرفته است. در واقع اینطور عنوان می نمایند که همه می توانستند در این پروژه سهیم باشند، اما چنین نیست.

او معتقد است: در این پروژه و احتمالا در دیگر طرح های موسسه ملل در استان، یا با شبکه فساد سیاسی اقتصادی رو به رو هستیم، یا آنکه با فشار های مسئولان، انجام آنالیز های کارشناسی در ابعاد مختلف کنار گذاشته شده و به طور حتم موسسه ملل از این طریق به منابع اقتصادی قابل توجهی دست یافته است.

افزایش غیرقانونی ساخت پروژه و واگذاری آن به غیر

استاندار وقت در حالی که سازمان مسکن و شهرسازی فرآیند واگذاری زمین را کامل ننموده بود، بر مبنای صورت جلسه ای ساده زمین 3 هکتاری را در اختیار شهرداری می گذارد. زمین واگذاری شده از سوی مسکن و شهرسازی، 3 هکتار بوده، اما در اصلاحیه نهایی قرارداد مشارکت مدنی شهرداری و موسسه ملل، 5 هکتار زمین دیگر بدون دلیل موجه و قانونی در اختیار موسسه قرار گرفته است. اینها را گنجعلی خانی گفته است.

به گفته دبیر قرارگاه احمدی روشن کرمان؛ شهرداری در حالی که هنوز عملیات ساختمانی را آغاز ننموده و اساساً مالکیتی در زمین ها نداشت، اقدام به عقد قرارداد مشارکت مدنی با موسسه ملل نموده و طی این قرارداد موضوع انتقال مالکیت به موسسه ملل برمبنای میزان مشارکت موسسه ملل مطرح شده است؛ این درحالی ست که فلسفه واگذاری این زمین به شهرداری، نمایندگی این نهاد از عموم مردم است. با این حرکت منابعی که قرار است شامل حال عموم مردم کرمان باشد، در اختیار یک موسسه خصوصی قرار می گیرد. درکل، بر اساس قرارداد منعقد شده، سهم نهایی شهرداری از این پروژه حداکثر 5 درصد خواهد بود.

تخریب پوشش گیاهی

قابل توجه است که در محل اجرای پروژه، وسعت قابل توجهی از اراضی جنگلی در دست تخریب و نابودی قرار گرفته است؛ در صورتی که این موضوع بر خلاف شرط نهم از شروط ده گانه اداره کل حفاظت محیط زیست است.

گنجعلی خانی تاکید دارد که تاکنون اداره حفاظت از محیط زیست اقدام قابل توجهی برای جلوگیری از پیشرفت این پروژه در این منطقه نداشته است.

کوه صاحب الزمان با قدمتی چند هزار ساله

در این مجموعه آثار باستانی بی نظیری وجود دارد که بعد از آغاز ساخت و ساز شرایطی خطرناک در انتظارشان است. در ارتفاع مجاور محل مذکور، قلعه باستانی با ارتفاع 200 متر از سطح زمین قرار گرفته است. با این وجود پرونده ثبت میراث فرهنگی قلعه چند سالی است که بین زمین و آسمان، معلق مانده و پیگیری نمی گردد.

سید امیرمحمد گنجعلی خانی معتقد است که ثبت این اثر ها چالشی بزرگ برای صاحبان پروژه خواهد بود. هرچند که طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در ماه های گذشته با نام بردن پروژه بام کرمان در مصاحبه ها، خواهان توقف هرچه سریع تر آن شده است؛ اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی می گوید که در تیرماه سال 97، فرخی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی استان کرمان پس از آنکه در مصاحبه ای اذعان به افشاگری علیه بعضی پروژه های عمرانی شهر کرمان در مصاحبه بعدی کرد، به طور ناگهانی استعفاء داد.

آنچه به چشم می آید، حضور سودجویان در نقاط حساس مدیریتی و اداری استان کرمان است. حال با این وجود باید منتظر عملکرد دولت و قوه قضاییه در مورد پروژه بام کرمان باشیم.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 49052

به "توسعه روی لبه پرتگاه ، بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می سازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه روی لبه پرتگاه ، بر سر میراث فرهنگی چند هزار ساله کرمان هتل و تله کابین می سازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید