جزئیات کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم

به گزارش مجله سرگرمی، کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم

یکی از پر اهمیت ترین جاذبه های ایران که جزئی از تاریخ کشورمان محسوب می گردد، مجموعه تاریخی نقش رستم است. در این مجموعه آرامگاه چند پادشاه بزرگ هخامنشی مثل داریوش و خشایارشا، اردشیر اول و داریوش دوم در نقش رستم واقع شده است. آرامگاه چند پادشاه بزرگ هخامنشی مثل داریوش و خشایارشاه، اردشیر اول و داریوش دوم در نقش رستم واقع شده است. اما در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم در خبرگزاری های رسمی مطرح شده است. در جزئیاتی که از این خبر مطرح شده است وجود یک شخصیت بلندپایه هخامنشی ثبت نشده است و این کشف از دستاوردهای نیم اخیر تاریخ ایران نیز بوده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم خدمتتان اطلاعات لازم را خدمتتان ارائه دهیم.

جزئیات کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم

با توجه به آنچه که در بالا به آن اشاره شد، پژوهشگر مستقل حوزه فرهنگ و زبان های باستانی ایران درباره جزئیات کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم گفت: کتیبه ای جدید و سه زبانه که تاکنون از دیدگان مخفی بوده است، در آثار تاریخی نقش رستم کشف شد که به یک شخصیت هخامنشی ثبت نشده در تاریخ اشاره دارد.

مجتبی درودی در این خصوص نیز اضافه نمود: این کتیبه در دامنه کوه و در اطراف مقبره داریوش در نقش رستم قرار گرفته است و به دلیل پنهان ماندن در بین رسوبات و پوشش هایی که در طی دو هزار سال گذشته در این محل ایجاد شده، تاکنون از دیده ها مخفی مانده بود.

کاشف این کتیبه باستانی ادامه داد: این کشف در حوزه زبان شناسی، ایران شناسی و تاریخ از دستاوردهای تاریخی نیم قرن اخیر محسوب می گردد.

در ادامه این صحبت ها درودی با بیان این که کتیبه سه زبانه کشف شده با همراهی سهیل دلشاد دانشجوری دکتری دانشگاه برلین به طور کامل خوانده و ترجمه شده است نیز اضافه نمود: این کتیبه هخامنشی به سه زبان شامل دو خط به زبان فارسی باستان، یک خط عیلامی و یک خط بابلی نوشته شده است.

این پژوهشگر مستقل در حوزه فرهنگ و زبان های باستان ایران نیز اضافه نمود: کتیبه های نقش رستم پیش از این حدود 70 تا 80 سال قبل توسط اشمیت کشف و خوانده شده بود. و همچنین این کتیبه تاکنون دیده نشده و به طور اتفاقی زمانی که در حال عکسبرداری از این محوطه بودم آن را مشاهده کردم.

درودی در ادامه نیز این طور بیان نمود: متن این کتیبه در مورد یکی از شخصیت های بلندپایه دربار هخامنشی و ایران باستان است که تاکنون هیچ اشاره ای در تاریخ به آن نشده بود.

با بیان اینکه درودی این کشف بزرگ را در نشستی که روز سه شنبه 10 بهمن داشته است به همت بنیاد ایران شناسی شاپور شهبازی در دانشگاه شیراز مجموعه ایران گردی سرو شیراز و همچنین انجمن صنفی راهنمایان ایران گردی و جهانگردی فارسی رونمای می گردد به خبرگزاری های رسمی کشور چنین بیان نمود که در این مراسم عکس و جزئیات بیشتری درباره این کتیبه منتشر می گردد.

نقش رستم نام مجموعه ای باستانی در روستای زنگی آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که در فاصله حدود 6 کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است. این محوطه باستانی در واقع یادمان هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را در خود جای داده است و از حدود سال 1200 پیش از میلاد تا 625 میلادی همیشه مورد توجه بوده است. آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته های متعددی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش برجستهٔ ویران شده ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار گرفته است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: الی گشت
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 11541

به "جزئیات کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات کشف کتیبه سه زبانه در نقش رستم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید