عدم برگزاری جشنواره مطبوعات امسال

به گزارش مجله سرگرمی، برای اهالی رسانه استان نقطه آغاز برگزاری جشنواره مطبوعات استان بود که با استقبال خوبی از سوی خبرنگاران و عکاسان البرز روبه رو شد.

عدم برگزاری جشنواره مطبوعات امسال

هرچند آن سال به واسطه بی تجربگی، سطح جشنواره آنطور که باید نبود، اما برای نخستین جشنواره استان قابل قبول بود. معمولاً هر اقدامی مخالفان و موافقانی دارد که این جشنواره نیز اینگونه بود. در سال های 94 و 95 جشنواره مطبوعات استان رنگ دیگری به خود گرفت و هر کدام به شکل های متفاوتی برگزار گشت و این سال ها نیز بسکمک موافق و خیلی ها هم مخالف بودند.

برخی نیز از ناداوری گله و شکایت داشتند. البته نکته مهم برگزاری این جشنواره بود؛ به قول معروف چه خوب چه بد به هرحال برگزار گشت. اما در سال 96 این جشنواره برخلاف خواسته اهالی رسانه به فراموشی سپرده شد و مسئولان متولی این امر، برگزاری جشنواره مهم مطبوعات را که برای رسانه ای هابسیار اهمیت داشت به بهانه های مختلف برگزار نکردند. این امر با اعتراض خبرنگاران البرزی روبرو شد، بنابراین وعده برگزاری آن در فصل پاییز 96 داده شد که آن هم عملی نشد و سال 96 این جشنواره کم سن و سال متوقف شد.

در سال 97 نیز خبری از جشنواره مطبوعات استانی که بنا به عادت هر ساله باید در روز خبرنگار برگزار شود، نبود، اما وعده و وعیدهایی برای برگزاری آن در فصل پاییز داده شد که آن هم به فراموشی سپرده شد. در این بین مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات متولیانی هستند که امسال قول برپایی جشنواره مطبوعات را داده اند که باید دید این قول چه زمانی عملی می شود. ولی اینگونه که پیداست در سال 98 هم با نزدیک شدن روز خبرنگار خبری از جشنواره مطبوعات که می تواند انگیزه ای برای ادامه راه خبرنگاران باشد، نیست.

  • سنگ بنای پیشرفت کیفی

یکی از روزنامه نگاران قدیمی البرزی درباره برگزاری جشنواره مطبوعات و رسانه ها می گوید: برگزاری جشنواره ها همیشه سنگ بنای پیشرفت کیفی در استان ها و کشور محسوب می شود؛ در اصل بستری برای درشت نشان دادن شایستگی ها و بهترین هاست. ملیحه مومن پور می افزاید: جشنواره ها اگر با برنامه ریزی صحیح آغاز و هدایت شوند، بالطبع اثرگذاری ماندگاری خواهند داشت. جشنواره زمانی می تواند شایسته و درخور باشد که الگودهی و الگوسازی را به روش های غیرمستقیم مد نظر قرار دهد.

وی ادامه می دهد: اعلام بهترین ها در هر قالب و رشته می تواند تمایز مطبوعات با دیگر رسانه های ارتباطی را در این دنیای پرهیاهو برجسته کند و به مخاطب نشان دهد. مومن پور می افزاید: برگزاری جشنواره در کرج و البرز در صورتی مایه خرسندی و مباهات است که ریشه ای منطقی داشته و ادامه دار و مستمر باشد. اگر هر فصل شاهد این رویداد مهم نیستیم، سالی یک بار باید شاهد برگزاری آن و رقابت اهالی رسانه باشیم.

وی ادامه می دهد: به هر حال چون این حرکت شایسته در البرز مدتی است که برگزار نشده، شایسته است متولیان حوزه رسانه اولویتشان ایجاد شور و نشاط رقابت برای ارتقای کیفی رسانه های استان باشد و متناسب با ظرفیت های استان درصدد اعتلای جشنواره های بعدی برآیند. امید که برگزاری جشنواره ها بسترساز گام های رو به جلو برای ایجاد رقابت هایی سالم به منظور اعتلای کیفیت رسانه های موجود در استان که چه به صورت محلی و چه سراسری مشغول فعالیت هستند، باشد.

  • استمرار برگزاری جشنواره مطبوعات

یکی دیگر از خبرنگاران کرجی می گوید: هر سال در استان های گیلان، مازندران، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل همزمان با روز خبرنگار این مراسم به صورت منظم برگزار می شود. پریسا ناظمی می افزاید: درکرج هم این جشنواره 3 سال پی درپی برگزار گشت، ولی با وجود مسائلی در خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان این جشنواره لغو شد و اکنون 2 سال است که این جشنواره برگزار نمی شود.

  • ایرادهایی در زمینه داوری

یکی دیگر از خبرنگاران کرجی می گوید: برگزاری جشنواره مطبوعات ایجاد نوعی انگیزه و همچنین ترغیب خبرنگاران و روزنامه نگاران برای ارزیابی کارهایشان است. هرچند در سال های قبل ایرادهایی در زمینه داوری وجود داشت که رضایت بخش و متاسفانه عادلانه نبود، اینطور به نظر می رسید که براساس رابطه ها و میزان نفوذ مدیران مسئول رسانه ها قضاوت شده بود.

سولماز ستارزاده می افزاید: در البرز مسائل زیادی در خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان وجود دارد که آنها را از وظایف اصلی دور کرده و هیچ تعلق خاطری برای خبرنگاران به این 2 مجموعه وجود ندارد و هر روز آنها را دلسردتر می کند. امیدواریم امسال برگ دیگری رقم خورد و جشنواره ای در خور و شایسته اهالی رسانه البرز برگزار شود و همگی منتظر برگزار گشتن این مراسم هستند.

  • جشنواره مطبوعات و رقابت حرفه ای ها

یکی از روزنامه نگاران استان می گوید: با وجود تعداد بیشماری از رسانه های مکتوب، پایگاه های خبری خرد و کلان، سایت ها و خبرگزاری های انگشت شمار، شاهد فعالیت رسانه ای به صورت حرفه ای آن در البرز هستیم. در این بین آن رسانه هایی که از دانش آموختگان آکادمیک این حرفه استفاده کرده اند به خوبی شناخته شدند و این امر به نوبه خود، ضرورت آموزش این قشر برای تجربه فعالیت در فضای کاری حرفه ای را یادآور می شود. مریم مجتهدی می افزاید: برگزاری جشنواره های مطبوعات می تواند تجربه فضایی را که حرفه ای های این عرصه بتوانند با یکدیگر به رقابت بپردازند فراهم آورد.

  • تلاش برای برگزاری جشنواره

مدیرعامل خانه مطبوعات استان درباره برگزاری جشنواره مطبوعات این گونه می گوید: در تلاش هستیم که امسال جشنواره مطبوعات برگزار شود. اکبر حیدری می افزاید: مسائلی در برپایی این جشنواره داشتیم که سعی داریم این مسائل را رفع و جلساتی را با مسئولان مربوطه دراین باره برگزار کرده و مسائل را رفع کنیم. وی می گوید: مسائل مالی و عدم تأمین اعتبار باعث شد در چند سال اخیر نتوانیم جشنواره مطبوعات را برگزار کنیم.

  • سرانجام نامعلوم جشنواره مطبوعات

برخلاف مدیر خانه مطبوعات، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان سخنان دیگری دارد که سرانجام جشنواره مطبوعات را نامعلوم می کند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به ظرفیت بالایی که برای برگزاری جشنواره مطبوعات در استان وجود دارد، می گوید: قرار بود در 6 ماهه دوم امسال شاهد برگزاری چهارمین دوره جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها باشیم.

ناصر مقدم می افزاید: اما متاسفانه به دلیل ناهماهنگی برای این اقدام و نبود اعتبارات لازم و کافی، جشنواره مطبوعات در سال 98 برگزار نمی شود. وی ادامه می دهد: برپایی جشنواره مطبوعات می تواند به رشد خبرنگاران کمک کند، اما شرایط در این 2 سال برای برپایی اش مهیا نشده است. مقدم می گوید: اما این نوید را برای رفع کردن مسائل و برپایی آن برای سال های آینده می دهم. این اقدام نیاز به برگزاری جلسات متعدد دارد تا کار به شیوه ای اصولی انجام شود.

  • جشنواره ای که به خبرنگاران انگیزه می دهد

یکی از خبرنگاران ورزشی البرز می گوید: برگزار نشدن جشنواره مطبوعات اتفاق خوبی نیست و حتی می تواند تبعات بدی به دنبال داشته باشد و به جایگاه رسانه ای استان لطمه بزند. مقصر این اتفاق نیز خانه مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و معاونت مطبوعاتی آن هستند که توجهی به این موضوع ندارند. مجتبی علیمردانی می افزاید: برگزاری چنین جشنواره ای در بین رسانه ای های استان ایجاد انگیزه می کند و آثارشان در جشنواره مطبوعات مورد بازبینی و نقد قرار می گیرد و افرادی که خیلی خوب و حرفه ای در استان در حال فعالیت هستند دیده می شوند که این مساله به کیفیت کار کمک می کند. وی می گوید: برگزار نشدن این جشنواره فضای رقابتی و بهتر شدن را از همکاران مطبوعاتی می گیرد و باعث می شود هر کسی خودش را خبرنگار جلوه دهد و همکارانمان را در فضایی که هیچ معیار و ابزاری برای ارزیابی وجود ندارد زیر سؤال ببرد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36424

به "عدم برگزاری جشنواره مطبوعات امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم برگزاری جشنواره مطبوعات امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید