حداد عادل: نباید به اسم اسلامی سازی در تحول علوم انسانی افراط و تفریط کرد
به گزارش مجله سرگرمی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص تحول و ارتقای علوم انسانی نباید به اسم اسلامی سازی، افراط و تفریط صورت گیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل در یکصد و هفتادمین جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اضافه کرد: کوشش هایی که در حدود 10 سال اخیر در خصوص تحول علوم انسانی در هر چهار بعد اسلامی سازی، روزآمدسازی، بومی سازی و کارآمدسازی اجرا شده، بی سابقه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نه قصد انکار و نفی کوشش های گذشته را داریم و نه از نقد و انتقاد آزرده می شویم.
وی پس از ارائه آنالیز سرفصل های آموزشی و برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری و ارائه گزارش کارگروه مربوطه در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی که به لزوم بازنگری این سرفصل ها و برنامه ها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی و همچنین به روزرسانی بعضی سرفصل ها تأکید داشت، گفت: معماری یکی از وجوه برجسته تمدن اسلام و ایران است و به همین دلیل این رشته درسی از یک پیشینه مناسب برخوردار است.
دکتر حداد عادل در بخش دیگر این جلسه درباره نامگذاری رشته های تحصیلی نیز گفت: نام گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نگردد آشفتگی ایجاد می نماید. همچنین در برنامه درسی باید میان سرفصل های قبلی و سرفصل های جدید تفکیک وجود داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: حکمت اسلامی در خصوص معماری دارای نظریه و سخن است. همچنین ایران در قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بوده و باید دانشجوی معماری در این زمینه نیز آگاهی داشته باشد. این موضوع در ساخت مساجد در کشورمان نمود بارزی دارد و مساجد ایرانی از نظر شکل ظاهری، کاملاً مجزا با مساجد سایر کشورهای اسلامی هستند.
وی با طرح این انتقاد که متأسفانه ساختمان سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست، اظهار داشت: جنبه های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می تواند در این سرفصل ها گنجانیده گردد. اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می گردد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در معماری اسلامی و ایرانی عناصر این تمدن مانند حیاء، دین داری، رعایت حریم خصوصی و ... کاملاً مشهود است، تاکید نمود: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس، ضروری است.
منبع: همشهری آنلاینpariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.
chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو