حمله نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان

به گزارش مجله سرگرمی، نیروهای امنیتی قرقیزستان در کوشش برای بازداشت الماس بیگ آتامبایف، رئیس جمهوری سابق این کشور به محل سکونت او یورش بردند.

حمله نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از شبکه خبری بی بی سی، به گفته مقام های قرقیزستانی طرفداران آتامبایف با نیروهای دولتی درگیر شدند و یک مامور به ضرب گلوله کشته شد. تصور می شود که آتامبایف هنوز در داخل مجتمع محل سکونت خود در حومه بیشکک، پایتخت قرقیزستان باشد.

مجلس این کشور در آسیای میانه مصونیت قضایی او را که از سوی دولت به فساد متهم است در ماه ژوئن لغو کرد. او اتهام فساد را رد می نماید. به گفته کمیته امنیت ملی قرقیزستان (جی کی ان بی) نیروهای ویژه که فقط به گلوله پلاستیکی مجهز بودند روز چهارشنبه در عملیاتی ویژه برای بازداشت رئیس جمهوری سابق شرکت کردند.

این کمیته اعلام نمود، با ورود ماموران، طرفداران آتامبایف با مهمات واقعی آتش گشودند. وزارت بهداشت قرقیزستان هم اعلام نمود حین درگیری ها در روستای کوی تاش 36 تن از جمله چندین عضو نیروهای امنیتی زخمی شدند.

در بیانیه وزارت بهداشت قرقیزستان آمده است: یک افسر نیروهای ویژه که در اثر اصابت گلوله زخمی شده بود در شرایط خیلی وخیم به بیمارستان منتقل شد. علی رغم کوشش ها او درگذشت.

میربک آیتیکیف که تصاویر این یورش را در فیسبوک منتشر کرد به خبرگزاری فرانسه گفت برخی از کسانی که از آتامبایف محافظت می کردند اسلحه نیروهای ویژه را که زیر فشار جمعیت عقب نشینی می کردند گرفتند.

او گفت: آتامبایف هنوز در خانه است... شایعاتی هست که نیروهای پشتیبان اعزام خواهند شد. افرادی که اینجا هستند در حال آماده شدن هستند.

در تصاویر منتشر شده از محل حادثه، جاده های منتهی به مجتمع آتامبایف توسط طرفدارانش مسدود شده است و نیروهای امنیتی در آن اطراف در حال تجدید قوا هستند.

قرقیزستان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 تشکیل شد و بیشتر جمعیت این کشور شش میلیونی مسلمانان ترک زبان هستند. آتامبایف پیش از انتقال قدرت به سورنبای جینبکف از 2011 تا 2017 رئیس جمهوری قرقیزستان بود. روابط این دو که در آن موقع متحد هم بودند رو به تیرگی گذاشته است. ناظران می گویند جینبکف سال پیش سلف خود را از لحاظ سیاسی به حاشیه راند.

آتامبایف از زمان لغو مصونیت قضایی به دستورات برای تسلیم خود به پلیس برای پاسخگویی به سوالات در خصوص سوءاستفاده ادعایی از قدرت بی اعتنایی نموده است. آتامبایف که بیش از پیش تحت فشار بوده ماه پیش برای مصاحبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مسکو سفر کرد، اما رهبر روسیه از جینبکف حمایت کرد و از مردم قرقیزستان خواست حول رئیس جمهوری کنونی متحد شوند.

دفتر رئیس جمهوری قرقیزستان اعلام نمود، سورنبای جینبکف با نیمه کاره گذاشتن سفر به بیشکک بازمی شود و خواهان نشست شورای امنیت دولت در صبح امروز (پنجشنبه) شد. رئیس جمهوری قرقیزستان پس از جلسه امروز دستور داد تدابیر اضطراری برای حفظ نظم برقرار شود.

نیروهای امنیتی قرقیزستان پیروز به دستگیری آتامبایف نشدند. رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان و حامیانشان عصر امروز تجمعی در بیشکک برگزار می نمایند و به سمت ساختمانی که محل مجلس و دفتر ریاست جمهوری است، حرکت می نمایند. با این حال خطر بازداشت آتامبایف وجود دارد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36577

به "حمله نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله نیروهای امنیتی به اقامتگاه رئیس جمهوری پیشین قرقیزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید