درختان بهار قد خم کرده اند

به گزارش مجله سرگرمی، مریم قاسمی-خبرنگار:درکنار پروژه بزرگ مسکن که به تازگی در بلوار 45 متری بهار جنوبی در محدوده منطقه 18 به بهره برداری رسیده،

درختان بهار قد خم کرده اند

موضوع قابل تأمل خشکیده شدن و نابودی تعدادی از درختان 60 ـ70 ساله در بخشی از محل پروژه ساختمان سازی است که البته طبق شواهد و نظرکارشناسان، ریشه این اتفاق در گذشته است. موضوعی که باعث گلایه اهالی بومی محله صاحب الزمان(عج) و مالکان زمین های کشاورزی شده و انتظار دارند مسئولان در این زمینه اقدام کنند. از سعید بختیاری مسئول اداره فضای سبز شهرداری منطقه 18 می خواهیم با ما به این محل بیاید و ضمن بازدید میدانی، در این زمینه اطلاعاتی را دراختیارمان بگذارد.

مسئول اداره فضای سبز شهرداری منطقه18، در ابتدای صحبت هایش می گوید: 8 سال قبل که کلنگ ساخت پرو ژه مسکن در این محله زده شد، طی مراحل گودبرداری و خاکبرداری غیراصولی در کنار زمین زراعی ریشه تعدادی از درختان آسیب جدی دید و از بین رفت. متأسفانه در این مدت برای احیای درختان و آبیاری آنها اقدامی انجام نشده و به حال خود رها شده اند.

  • کاش زودتر به فکر می افتادید

با این توضیح که طبق قانون شهرداری ها حریم درختان مشخص شده است، می گوید: هر درخت همان قدر که شاخ و برگ دارد به همان اندازه در زمین ریشه دارد و طبق همین، حریم درخت مشخص می شود. متأسفانه آن سال ها حین گودبرداری، حریم درختان را نادیده گرفتند و باعث خشک شدن ریشه درختان شدند. در واقع اهالی همان موقع با از بین رفتن فضای سبز محدوده زندگی شان باید دستور قضایی می گرفتند و کار را متوقف می کردند. بختیاری عنوان می کند که کاربری این زمین کشاورزی است و در صورت توافق مالکان و خریداران به قیمت زمین کشاورزی خرید و فروش می شود. با این حال مردم و مالکان این زمین می توانند خواسته شان را قانونی پیگیری کنند.

  • پیگیری پرونده تخلف در حفظ درختان

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه عنوان می کند که البته با اینکه این کار حدود 8سال قبل اجرا شده، اما ما هم دست روی دست نگذاشته ایم و پرونده درختان خشکیده خیابان بهار جنوبی را به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران فرستاده ایم و درخواست خسارت کرده ایم رئیس اداره فضای سبز منطقه در ادامه می گوید: حداقل خسارت وارد شده به بن یک درخت به صورت غیرعمدی با ضریب یک، یعنی 700 هزار تومان و به صورت عمدی با ضریب 3 محاسبه می شود و هرچه بن درخت بیشتر باشد جریمه سنگین تر خواهد بود.

وقتی از بختیاری می پرسیم که آیا این درختان آسیب دیده را می توان احیا کرد، می گوید: وقتی در طولانی مدت درختان به شکل مناسب تغذیه نشوند حشرات چوبخوار، سیاهک و... آنها را از بین می برند. چنانکه می بینیم بیماری سیاهک عامل مهم دیگر در نابودی این درختان شده و برای نجات آنها دیر است. وی ادامه می دهد: درگذشته این طور نبود که پرونده خسارت به درختان در جریان ساخت وسازها، در اسرع وقت به اداره فضای سبز برسد.

از سال گذشته با تصمیم شورای شهر جدید، هر ملکی از لحاظ تعداد و وضعیت درختان، در 3مرحله یعنی قبل از دریافت جواز، حین کار و در پایان کار مورد بررسی قرار می گیرد تا خسارتی به فضای سبز به ویژه درختان وارد نشود. وی عنوان می کند که شهرداری در پرونده خسارت به درختان، به عنوان مدعی العموم وارد می شود و اجرای قانون حفظ و گسترش باغات که مصوب شورای شهر است در دستور کار مسئولان شهرداری قرار می گیرد. وی عنوان می کند 25درخت در این محدوده خسارت دیده اند اما شهروندان صحبت از 100 اصله درخت می کنند.

10هزار اصله نهال از جمله زیتون تلخ و... سال گذشته در محدوده منطقه18کاشته شده است.14هزار درخت در محدوده منطقه 18 دارای پلاک الکترونیکی شده اند. این پلاک ها مانند شناسنامه درختان است و این امکان را فراهم می کند تا سلامت آنها رصد شود.

  • نیم نگاه
  • زمین های مان را عادلانه خریداری کنند

مرتضی الله مرادی-مالک یکی از زمین های کشاورزی

به گفته کارشناسان شهرداری منطقه 18زمین جنب پروژه مسکن نوسازان که در بلوار 45 متری بهار جنوبی قرار گرفته کاربری کشاورزی دارد، اما مالکان این زمین که چند نفر هستند عنوان می کنند که این ساخت وسازها به زمین شان آسیب جدی زده و دیگر کاربری کشاورزی ندارد. مرتضی الله مرادی یکی از مالکان است که می گوید: پروژه مسکونی 324 واحدی در زمینی ساخته شده که پیش از آن کاربری کشاورزی داشت. به دلیل کارهای عمرانی اجرا شده در جوار زمین کشاورزی ما و خسارت های وارده از جمله تخلیه مصالح ساختمانی و قرارگرفتن حصار بتنی بین زمین آپارتمان ها و فروشگاه های پروژه مسکن و زمین های ما که باعث و ایجاد بن بست شده، از مسئولان تقاضا داریم که این زمین را از کاربری کشاورزی خارج کرده و آن را به قیمت عادلانه خریداری کنند. الله مرادی اضافه می کند که از یک طرف به مالکان این زمین کشاورزی اجازه کاشت حتی نهال را هم نمی دهند و از طرف دیگر قیمتی را که برای خرید مطرح می کنند منصفانه نیست. بنابراین زحمت کشاورزان به هدر می رود که عمرشان را اینجا گذرانده اند و اکنون سرمایه شان را بر باد رفته می بینند. بیشتر مالکان این زمین کشاورزی عیالوار و کم درآمد هستند و نباید حق شان ضایع شود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 19713

به "درختان بهار قد خم کرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درختان بهار قد خم کرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید