روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان روشی جدید برای بازسازی سخت ترین عضو و در عین حال غیر قابل جایگزین در بدن، یعنی مینای دندان ها پیدا نموده اند.

روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان

دانشمندان در چین توانسته اند مایعی را فراوری نمایند که می تواند سطح بیرونی مینای آسیب دیده را با استفاده از یک روند کانی سازی طبیعی بازگردانند. مینای دندان ها تحت یک فرایند به نام زیست پالایی (Biomineralization) از طریق سلول هایی موسوم به آملوبلاست ها فراوری می شوند که این سلول ها پروتئینی را ترشح می نمایند که در نهایت با سخت شدن، پوشش بیرونی دندان ها را ایجاد می نمایند.

اما مشکل اینجاست که آملوبلاست ها تنها در زمان رشد دندان ها وجود دارند، یعنی دندان ها در دوران بزرگسالی و بعد از شکلگیری کامل آن ها دیگر توانایی ترمیم خود را ندارند.

به گفته محقق Zhaoming Liu دانشمند موادشناس این پروژه، ما توانستیم مادهای را از گروه های یون کلسیم فسفات که می تواند منجر به فراوری یک لایه پیشساز برای القا رشد کریستالی مینا گردد را طراحی کنیم. این گروه های یون فسفات کلسیم (CPIC) تنها 1.5 نانومتر قطر دارند. سپس این ذرات ریز در محلولی از اتانول با ماده ای به نام تری اتیل آمین تثبیت شدند که از انباشته شدن آنها جلوگیری می نماید.

هنگامی که این مواد ژل مانند بر روی دندان ها اعمال شدند، گروه های کوچک کلسیم در ساختار ماهی مانند میناها ترکیب شدند و پوشش دندان را با یک لایه غیرقابل تشخیص و سخت به ضخامت 2.8 میکرومتر در عرض 48 ساعت ترمیم کردند.

به گفته Liu: مینای بازسازی شده توسط مواد ساخته شده ما، کاملا بافت و ساختار مکانیکی مانند یک مینای اصلی و واقعی داشت. ما امیدواریم تا روزی بتوان بدون استفاده از مواد پرکردنی و متفاوت از مینای اصلی فرایند بازسازی و فراوری مجدد آن را انجام دهیم.

این فرایند در حال حاضر بر روی دندان های موش ها اجرا شده و قبل از ورود به استفاده های کلینیکی باید از سالم بودن تثبیت نماینده ها به خصوص تری اتیل آمین برای بدن اطمینان حاصل کرد. به همین دلیل ممکن است ورود این روش به کلینیک های پزشکی مدتی طول بکشد.

sciencealert

2121

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 42626

به "روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشی هوشمندانه برای بازسازی مینای دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید