نادر مشایخی: باید چند بار دیگر متولد شوم

به گزارش مجله سرگرمی، نادر مشایخی در روز تولدش، در پاسخ به اینکه چقدر از عملکردش در عرصه هنر رضایت دارد، چنین می گوید: اگر بخواهم همه برنامه هایی که در ذهن دارم را پیاده کنم باید پنج یا شش بار دیگر متولد شوم.

نادر مشایخی: باید چند بار دیگر متولد شوم

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، نادر مشایخی در 61 سالگی و در روز تولدش، در پاسخ به اینکه چقدر از عملکردش در عرصه هنر رضایت دارد، چنین می گوید: اگر بخواهم همه برنامه هایی که در ذهن دارم را پیاده کنم باید پنج یا شش بار دیگر متولد شوم. به عنوان یک هنرمند همواره دوست داشته ام کارهایم را بدون نقص انجام دهم و اگر از من سوال گردد تا چه حد از فعالیت هایم رضایت دارم، ممکن است بگویم می توانستم بهتر انجام دهم. همواره ایده های نو در ذهن دارم ولی واقعیت این است که اکنون شاید در این شرایط نتوانم بعضی از ایده های خود را به انتها برسانم.

سه شنبه ـ پنجم آذر ماه ـ تولد نادر مشایخی، آهنگساز و رهبر ارکستر باسابقه کشورمان است. به بهانه تولد 61 سالگی با او تماس گرفتیم تا ضمن تبریک این روز به او، نگاهی به سال هایی که در عرصه هنر گذرانده و برنامه های آینده اش داشته باشیم.

مشایخی صحبت هایش را اینطور آغاز می نماید: دقیقا نمی توان از یک هنرمند پرسید که تا چه حد در سال های فعالیت خود از کارهایش راضی بوده است؛ چراکه او همواره می خواهد کارهایش را بهتر و بهتر انجام دهد. در سال های فعالیتم همواره سعی نموده ام انرژی و زمان بگذارم و مدام به دنبال ایده های نو هستم و موارد مختلفی در ذهنم برای پیاده کردن داشته ام.

این هنرمند درباره ایده هایش برای آهنگسازی می گوید: فهمیده ام که ساخت آهنگ برای مخاطب ایرانی باید با توجه به فرهنگ او باشد؛ چراکه فرهنگ ما ایرانی ها متمایز از فرهنگ اروپایی است و تاریخچه ای جداگانه در زمینه موسیقی داریم.

به همین علت نباید همان الگوی اروپایی را برای ساخت موسیقی برای ایرانیان پیاده کرد. از طرفی کار من این است که موسیقی خود را تبدیل به سلیقه و احتیاجی برای مردم کنم، نه اینکه با توجه به سلیقه و احتیاج آنها عمل کنم.

او ادامه می دهد: من به عنوان یک هنرمند موسیقی همواره برنامه های زیادی برای کار خود داشته ام ولی به طور کلی برای پیاده کردن ایده هایی که در سر دارم به زمان خیلی زیادی احتیاج دارم؛ چراکه اگر بخواهم تمامی آن ها را پیاده کنم باید چندین بار دیگر به جهان بیایم.

مشایخی در عین حال یکی از مسائلی که باید در جهانی موسیقی به آن رسیدگی گردد، را بحث آموزش عنوان می نماید و اضافه می نماید: من به تدریس در دانشگاه ها اعتقاد ندارم؛ چرا که ما نحوه آموزش امروز موسیقی در دانشگاه ها را از آمریکا گرفته ایم که واقعا مضر است و خودشان هم دیگر آن را پیاده نمی نمایند. موسیقی مانند نجاری است؛ درست است که فرد باید مدارک دانشگاهی داشته باشد ولی آموزش آن باید به شکل مکتب خانه ای باشد و هنرجو نباید با استادهای مختلفی کار کند، بلکه از همان ابتدا باید درس خود را به صورت عملی نزد یک استاد توانا فرا بگیرد.

او تصریح می نماید: سیستم آموزش موسیقی در کشور ما واقعا عقب است و احتیاج به بازنگری و به روز شدن دارد. نمی توان با مباحثی که چندین دهه قبل در کتاب های آموزشی آورده شده دانشجویان امروز را تربیت کرد و انتظار داشت که خروجی خیلی خوبی بدهیم؛ زیرا مکانیزم ذهنی و فکری جوان امروز با جوان 50 سال پیش متفاوت است. از یک طرف، هم سیستم آموزشی و هم کتاب های درسی باید به روش ها و متدهای درسی روز جهان برسند تا ما نیز با آموزش موسیقی در جهان هم تراز شویم. با توجه به آنچه که اکنون در شرایط کشور می بینیم امکان اعمال این تغییرات در سیستم آموزشی وجود دارد، پس چرا این کار را انجام ندهیم؟ من سابقه تدریس در یکسری از واحدهای علمی کاربردی موسیقی و دیگر دانشگاه ها را دارم و می توانم بگویم که شرایط آموزش موسیقی در این مکان ها اصلا کافی نیست.

در خاتمه از او سوال می کنیم که آیا مایل است در شرایط کنونی به محبوبیت و سرنوشتی همانند پدرش جمشید مشایخی برسد؟ او می گوید: این امر جریان متفاوتی است؛ چراکه خود پدرم آدم خاص و متفاوتی بود و در بین مردم نیز به گونه ای خاص محبوبیت داشت. به یاد دارم زمانی که در اتریش بودم پیش من آمد و کتاب هایی را به من داد و سفارش کرد که حتما آنها را بخوانم و اصالت ایرانی بودن خود را فراموش نکنم. او روی منش و تفکر ایرانی بودن تأکید خاصی داشت و این تفکر خود را به من و دیگر فرزندانش منتقل کرد. من باید بتوانم خط فکری پدرم را به جوان ترها و شاگردانم منتقل کنم و یاد پدرم را زنده نگه دارم.

منبع:ایسنا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60715

به "نادر مشایخی: باید چند بار دیگر متولد شوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادر مشایخی: باید چند بار دیگر متولد شوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید