احتیاج منطقه سفید باستان شناسی به پژوهش های بیشتر

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس هیات آنالیز و تحلیل باستان شناختی محوطه های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک گفت: با توجه به وسعت و پراکنش آثار در منطقه شرقی رود اترک، فعالیت­ های پژوهشی اجرا شده در این منطقه مقبول و جوابگوی نیازهای علمی منطقه نبوده و نیست.

احتیاج منطقه سفید باستان شناسی به پژوهش های بیشتر

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آزیتا میرزایی با اعلام این مطلب بیان نمود: بنابراین لقب منطقه سفید باستان شناسی ایران به این منطقه بی دلیل نیست.

این باستان شناس گفت: منطقه شمال شرق ایران پیوسته دروازه ورودی اقوام مختلف در دوران­ های پیش از تاریخ تا اسلامی بوده است، اما پژوهش­ های ناچیز، پراکنده و موردی باعث شده گاه نگاری دقیق منطقه هنوز مدون نشده باشد.

او با اشاره به فراهم شدن فرصت آنالیز و شناسایی باستان­ شناسی منطقه در پاییز سال جاری، اضافه کرد: گرچه به دلیل وسعت منطقه، کثرت آثار و محدودیت منابع اقتصادی تنها 80درصد کار انجام و مابقی آن به فصل بعدی موکول شد، اما دستاورد این پژوهش در شناسایی آثار بسیار ارزشمند بود.

پل میان آسیای میانه، البرز شرقی و فلات مرکزی

به گفته میرزایی، شهرستان قوچان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود پلی میان آسیای میانه، البرز شرقی و فلات مرکزی ایران است و به همین دلیل مطالعه آن یکی از اهداف پژوهشکده باستان شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رئیس هیات آنالیز و تحلیل باستان شناختی محوطه های دوره اشکانی در حوضه شرقی رود اترک بیان نمود: این آثار از لحاظ گاه نگاری بازه زمانی بین مس و سنگ تا روزگار معاصر را در بر می گیرند و به طور حتم ارائه اطلاعات علمی و دقیق این آثار، نیازمند پژوهش­های جامعی است که نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد.

براساس این گزارش؛ این منطقه دارای 93 تپه، 11 محوطه، 3 معماری صخره ای و دستکند، 12 برج دیده بانی و قلعه، 6 کاروانسرا شامل دو کاروانسرای شهری و چهار کاروانسرای بین راهی، 19 حمام خزینه ای، 2 یخچال، یک آب انبار، یک خانه اربابی روستایی، یک سردر امامزاده و 15 قبرستان است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مجوز آنالیز و تحلیل باستان شناختی محوطه های اشکانی در حوزه شرقی رود اترک را صادر نموده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 73262

به "احتیاج منطقه سفید باستان شناسی به پژوهش های بیشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتیاج منطقه سفید باستان شناسی به پژوهش های بیشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید