واکنش گیاهان به فشار محیطی

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا نوشت: پژوهش جدید دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که گیاهان می توانند نسبت به فشار محیطی واکنش نشان دهند و خود را برای مقابله با آن آماده نمایند.

واکنش گیاهان به فشار محیطی

پیش بینی می گردد که در آینده، تغییرات اقلیمی، موجب خشکسالی در مناطقی شوند که آب و هوای آنها خشک است. پژوهشگران برای کاهش اثرات مخرب خشکسالی، در جستجوی راهبردهایی هستند تا به مقاومت زمین در برابر مسائل محیطی از جمله خشکسالی و فشار نمک یاری نمایند. فشار نمک، هنگامی رخ می دهد که آب هنگام عبور از میان خاک، نمک هایی با خود می آورد که می توانند جذب ریشه گیاه شوند و فراوری مثل گیاهان را کاهش دهند. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا(UPenn) در این آنالیز جدید، چگونگی کنار آمدن گیاهان با فشار ناشی از نمک زیاد را آنالیز کردند و مکانیسمی یافتند که شاید بتوان از آن برای ابداع محصولاتی که در برابر نمک زیاد مقاوم هستند، استفاده کرد.

این پژوهش نشان می دهد که قرار دریافت یک نشانگر کوچک روی مولکول های آران ای(RNA) می تواند به تثبیت و محافظت از آنها یاری کند. هنگامی که گیاهان در معرض نمک زیاد قرار می گیرند، یکی از نشانگرهای آر.ان.ای موسوم به m6A، از تجزیه پروتئین های کدگذاری شده ای که به گیاهان در کنار آمدن با شرایط سخت یاری می نمایند، پیشگیری می نماید.

برایان گرگوری (Brian Gregory)، استادیار بخش زیست شناسی دانشگاه پنسیلوانیا و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما با این پژوهش می توانیم به کشاورزان یاری کنیم. ما باید روش هایی را برای پرورش گیاهان مقاوم در برابر نمک و خشکسالی شناسایی کنیم. هر ارگانیسمی برای فراوری پروتئین، باید ابتدا یک رشته از پیغام رسان آر.ان .ای را پردازش کند اما همه پیغام رسان های آر.ان .ای، به پروتئین تبدیل نمی شوند بلکه برخی از آنها پیش از رسیدن به این مرحله از بین می روند. در سال های اخیر، توجه زیست شناسان به نشانگر m6A معطوف شده و آن را از عوامل دخیل در این فرآیند می دانند. گرگوری اضافه نمود: m6A، فراوان ترین اصلاح درونی در پیغام رسان آر.ان .ای است.

پژوهشگران با آنالیز گیاه رشادی گوش موشی(Arabidopsis) موفق شدند m6A را در آن شناسایی نمایند. آنها در مرحله بعد، گیاهان را به صورت آزمایشی در خاکی با نمک بالا پرورش دادند و آزمایش های خود را تکرار کردند. آزمایش ها نشان دادند گیاهان با قرار دریافت در معرض نمک بیشتر، m6A بیشتری روی پیغام رسان های آر.ان .ای خود قرار می دهند و به این صورت، واکنش خود را نسبت به این شرایط ابراز می نمایند. به عبارت دیگر، گیاهان خود را برای مسائل محیطی آماده می نمایند.

گرگوری ادامه داد: این ویژگی، مکانیسم پویا و قدرتمندی را برای تنظیم واکنش نسبت به فشار ارائه می دهد.

این پژوهش، در مجله Cell Reports به چاپ رسید.

5656

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5612

به "واکنش گیاهان به فشار محیطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش گیاهان به فشار محیطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید