کامبوج برای فیلمساز استرالیایی 6 سال حبس برید

به گزارش مجله سرگرمی، دادگاهی در کامبوج امروز (جمعه) یک فیلمساز استرالیایی را به اتهام جاسوسی به شش سال حبس محکوم کرد.

کامبوج برای فیلمساز استرالیایی 6 سال حبس برید

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، جیمز ویکتسون، فیلمساز 69 ساله استرالیایی ژوئن گذشته پس از آن که با استفاده از یک پهپاد در حال فیلمبرداری از یک تجمع جناح مخالف بود، بازداشت شد. این تجمع توسط حزب نجات ملی کامبوج سازماندهی گردیده بود؛ حزبی که اندکی بعد از سوی نظام حاکم این کشور منحل شد.

ویکتسون به جاسوسی متهم گردیده اما این که برای چه جناح یا کشوری جاسوسی نموده، تعیین نیست. خانواده این فیلمسازی استرالیایی صدور چنین حکمی از سوی دادگاه را به شدت فاجعه بار قلمداد نموده اند و خود این فیلمساز نیز در خصوص آن ابراز ناباوری نموده و گفته است: من برای کدام کشور جاسوسی نموده ام؟

خانواده ویکتسون با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: جیمز تقریبا 70 ساله است و وضعیت سلامت وی چندان مناسب نیست. خانواده ما درباره آنچه برای او اتفاق خواهد افتاد، بسیار نگران است.

قاضی این دادگاه هنگام صدور حکم گفت: این دادگاه جیمز ریکتسون را به خاطر جاسوسی و گردآوری اطلاعات مغایر با امنیت و منافع ملی بین دسامبر 2010 و ژوئن 2017 به شش سال حبس محکوم می نماید. در حکم دادگاه و پرونده اتهامی تعیین نگردیده است که انگیزه ریکتسون از جاسوسی چه بوده است.

در طول محاکمه، که به طور علنی از هفته گذشته شروع شد، دادستان آثار تولیدی این متهم را مصداق تبلیغ علیه حکومت کامبوج به منظور آسیب رساندن به امنیت و اعتبار این کشور توصیف کرد و گفت که فعالیت های او به وجهه مردم کامبوج در دنیا آسیب رسانده است.

جیمز ریکتسون از حدود بیست سال گذشته بارها به منظور تهیه فیلم مستند به کامبوج سفر نموده است.

بازداشت این شهروند استرالیایی در جریان موج جدید فشار بر مخالفان صورت گرفت که هدف اصلی آن، محدود کردن آزادی بیان و رسانه ها در آستانه انتخابات پارلمانی جدید بود. ماه گذشته، حزب مردم کامبوج، به رهبری هون سن، نخست وزیر در انتخابات پارلمانی بار دیگر اعلام پیروزی کرد. با توجه به محدودیت های اعمال گردیده علیه احزاب و گروه های مخالف و منتقد و فشار بر رسانه های خبری، سلامت و منصفانه بودن انتخابات و صحت نتیجه اعلام گردیده آن با تردید تلقی گردیده است.

کشور کامبوج در جنوب شرق آسیا در ساحل خلیج تایلند واقع گردیده و با کشورهای تایلند، لائوس و ویتنام هم مرز است. این کشور حدود پانزده میلیون جمعیت دارد که اکثر آنان پیرو مذهب بودایی هستند.

کامبوج در سال 1953 به عنوان یک کشور دارای نظام مشروطه پادشاهی استقلال خود را از فرانسه به دست آورد اما در سال های بعد، از بحران های منطقه ای از جمله جنگ ویتنام، آسیب دید. بین سال های 1975 تا 1978، کامبوج تحت حکومت خمرهای سرخ بود که در اجرای ایدئولوژی خاص خود، هزاران تن را کشتند و اقتصاد کامبوج را به ویرانی کشاندند.

در سال 1978، ویتنام با حمله به کامبوج، رژیم خمرهای سرخ را سرنگون کرد و این کشور تا سال 1992 درگیر بی ثباتی سیاسی و نزاع داخلی بود. در سال 1993، قانون اساسی جدید مشروطه در این کشور به تصویب رسید و اعلام شد که کامبوج از دموکراسی برخوردار گردیده است.

اگرچه کامبوج دارای نظام پارلمانی است اما هون سن، نخست وزیر که از فرماندهان سابق خمرهای سرخ است، کمابیش از سال 1985 در قدرت سهیم بوده یا قدرت را در دست داشته است.

با وجود برگزاری مرتب انتخابات پارلمانی و رعایت ظواهر قانونی، طی سال های اخیر، دولت به رهبری هون سن با فشار بر احزاب و رسانه های مخالف قدرت را در انحصار خود حفظ نموده و حزب مردم کامبوج، به رهبری او، اکثریت قاطع کرسی های پارلمان را در اختیار داشته است. در جدیدترین دور انتخابات، این حزب 121 کرسی از 125 کرسی مجمع ملی و 58 کرسی از 62 کرسی سنا را به خود اختصاص داد.

نظام سیاسی کامبوج مشروطه سلطنتی است و قدرت اجرایی در دست نخست وزیر است و نهاد سلطنت جنبه تشریفاتی دارد. در کامبوج سلطنت موروثی نیست بلکه پس از درگذشت پادشاه، شورایی متشکل از شخصیت های کشور، از جمله نخست وزیر، فردی را از میان شاهزادگان به سلطنت انتخاب می نمایند. نوردوم سیهامونی، پادشاه فعلی در سال 2004 به سلطنت برگزیده شد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1975

به "کامبوج برای فیلمساز استرالیایی 6 سال حبس برید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامبوج برای فیلمساز استرالیایی 6 سال حبس برید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید