کمبود اعتبار برای حفاظت از یکصد پل تاریخی لرستان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان از وجود یکصد پل تاریخی در این استان اطلاع داد که به دلیل کمبود اعتبار امکان حفاظت و مرمت آن ها وجود ندارد.

کمبود اعتبار برای حفاظت از یکصد پل تاریخی لرستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی مصطفی نژاد، مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان در نشست تخصصی میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل با ارائه گزارشی از سیل و اقدامات حفاظتی انجام شده در رابطه با پل های تاریخی استان لرستان گفت: استان لرستان حدود یکصد پل تاریخی کوچک و بزرگ دارد که این تعداد در پهنایی حدود35000 کیلومتر مربع (مساحت لرستان) قرار گرفته اند.

او کشکان ، کلهر ، سی پله ، زال ، پلدختر ، گاومیشان ، کاسیان ، ساربان ، رنگین بان ، هیزه ، پل تنگ ، چم آب برده ، چالان چولان ، کاکارضا ، قلعه حاتم ، دو آب ، شاپوری ها و ... را از جمله این پل ها برشمرد که بعضی از آنها در سیل فروردین ماه 1398آسیب دیده اند.

مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان با تشریح اقدامات انجام شده به منظور حفاظت و استحکام بخشی پل های تاریخی لرستان گفت: در مقایسه ای که میان پل های تاریخی لرستان و 20پل شاخص جهان صورت گرفت مشخص شد که این پل ها خیلی ارزشمند هستند.

مصطفی نژاد با ابراز تأسف از کمبود اعتبارات برای حفاظت و نگهداری از پل های تاریخی استان لرستان توضیح داد: تخریب و صدمه دیدن پل های تاریخی لرستان به دلیل کم کاری کارشناسان و حفاظتگران نیست بلکه به دلیل کمبود اعتباراتی است که به این حوزه تعلق گرفته است.

او با اشاره به شیوه معماری این پل های تاریخی توضیح داد: در سیل اخیر پل های جدید مهندسی ساز بسیار بیشتر از پل های تاریخی آسیب دیدند.

سیل گنبد قاووس و مداخلات انسانی در منظر هیدرولیکی

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس دیگر سخنران این نشست علل رخداد سیل را در عوامل ایستاتیکی و دینامیکی دسته بندی کرد و گفت: در طول تاریخ سیل همیشه در همه جای جهان وجود داشته ولی نکته مهم این است که باید به سیل اجازه دهیم در راستاش حرکت و در نهایت به دریا برسد.

او با اشاره به سیل فروردین 1398 اضافه کرد: فعالیت های شهر سازی ، خط راه آهن ، ساخت کمربندی شهر و... باعث نفوذ آب در شهر آق قلا شد.

او با طرح این پرسش که ما به عنوان میراث بانان کشور در کجای این حوزه می توانیم وارد شویم توضیح داد: عکس های هوایی از دهه های گذشته گواه این است که چه بلایی بر سر بستر تاریخی کشور آمده است.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قاووس با بیان اینکه تا شعاع 15کیلومتری شهر گنبد تعدد آثار تاریخی وجود دارد که اغلب ثبت ملی شده اند توضیح داد: پس قطعا سازندگان گنبد قابوس در این هزار سال و اندی که از ساخت آن می گذرد تمهیداتی برای وقوع سیل اندیشیده اند که ما بدون توجه به آن شهر را توسعه و در بستر تاریخی مداخلاتی را انجام داده ایم.

او گفت: در وقوع سیل اخیر آب از راستا طبیعی اش وارد شهر شد همانجایی که با خیابان کشی آن را دست کاری نموده بودیم و در نتیجه این اتفاقات جبران نا پذیر افتاد.

هیدرولیک پل و آبشستگی

دیگر سخنران این نشست مسعود قدسیان استاد هیدرولیک دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست و پژوهشکده مهندسی آب دانشگاه تربیت مدرس مواردی را خصوص هیدرولیک پل و آبشستگی مطرح نمود.

او گفت: هیدرولیک رودخانه اطلاعات ارزشمندی برای شناسایی و اجتناب از مسائل احتمالی در برنامه ریزی، اجرا و گزارش مطالعات آینده را، براساس تجارب گذشته، ارائه می دهد.

او با بیان اینکه علت یا علل تخریب درپل ها یکسان نیستند اضافه کرد: به طور کلی، علت اصلی تخریب پلها، معمولا انحراف از استانداردهای طراحی سازه ای نیست؛ پلها ها از بین می روند، زیرا نیرو ها و عوامل خارجی وارد بر پلها فراتر از آستانه تحمل آنها است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: عدم رعایت ضوابط هیدرولیکی به عنوان مهمترین عامل تخریب پلها گزارش شده است.

او با اشاره به اینکه در 100 سال گذشته نگاه به پدیده آبشستگی، علمی تر شده و دانشمندان و محققین درصدد شناخت پارامترهای مؤثر و میزان تأثیر آنها بر این پدیده و راهکارهای کاهش اثر آنها بوده اند گفت: محققان زیادی به آنالیز علت تخریب پل ها پرداخته اند و گزارشات زیادی مبنی بر تخریب پل ها در سراسر جهان، در اثر وقوع آبشستگی پیرامون پایه ها وجود دارد.

این استاد دانشگاه ، تهیه اطلس/بانک اطلاعاتی پلهای تاریخی، تهیه نقشه پهنه بندی سیل و خسارت ناشی از سیل در مناطق مورد نظر ، تدوین استاندارد و دستورالعمل های مشخص خسارت به پلها،گروه بندی پلها با توجه به شرایط هر کدام، تدوین برنامه نظام نظارت و پایش پیوسته پلها تاریخی، تدوین دستورالعمل نظارت و پایش پلها، تدوین دستورالعمل آنالیز و مشخص آبشستگی احتمالی اطراف پایه/ کوله پلها، تهیه برنامه مقاوم سازی پلهای تاریخی در برابر سیل، تدوین استاندارد و دستورالعمل های مقاوم سازی پلهای تاریخی و... را استراتژی مدیریت پلهای تاریخی در برابر سیلاب عنوان نمود.

او گفت: استراتژی میراث فرهنگی در برابر سیلاب شامل ؛ تهیه اطلس/بانک اطلاعاتی میراث فرهنگی و تقسیم بندی/درجه بندی آنها، تهیه نقشه پهنه بندی سیل در مناطق مورد نظر ، گروه بندی میرات فرهنگی با توجه به شرایط هر کدام، تدوین برنامه نحوه نظارت و پایش پیوسته میرات فرهنگی تدوین دستورالعمل نظارت و پایش برای آثار تاریخی، تدوین نحوه مدیریت میرات فرهنگی در زمان وقوع سیل تدوین نحوه مدیریت و ارزیابی میرات فرهنگی پس از وقوع سیل و... می گردد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: میراث آریا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27909

به "کمبود اعتبار برای حفاظت از یکصد پل تاریخی لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود اعتبار برای حفاظت از یکصد پل تاریخی لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید