گزارش، آمریکا؛ سرمایه داری علیه سیاه و سفید

به گزارش مجله سرگرمی، تظاهرات های این روزها در آمریکا با آنکه به بهانه اعتراض به یک قتل تبعیض آمیز و نژادپرستانه دیگر در این کشور شروع شده اند معنایی فراتر از صرف اعتراض به نژادپرستی دارند.

گزارش، آمریکا؛ سرمایه داری علیه سیاه و سفید

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اعتراضاتی که به بهانه مرگ یک مرد سیاه پوست در جریان بازداشت او توسط پلیس در شهرهای مختلف آمریکا شروع شده اند هنوز ادامه دارند و اکنون از شهر میناپولیس به عنوان کانون اعتراضات به سایر شهرهای عظیم کشیده شده اند.

جورج فلوید، مرد سیاه پوست 46ساله روز دوشنبه در جریان بازداشت در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا جان خود را از دست داد. تصاویر ویدیویی منتشرشده نشان می دهد که چهار افسر پلیس در بازداشت جورج فلوید مشارکت داشتند و یکی از این افسران زنوای خود را روی گردن او گذاشته بود.

واشنگتن، پایتخت آمریکا، نیویورک، لس آنجلس٬ دیترویت، آتلانتا، دالاس، سن خوزه و مینیاپولیس از جمله شهرهایی بودند که آدینه صحنه تظاهرات های اعتراضی بودند.

اعتراضی فراتر از حرکت ضدنژادپرستی

رسانه های آمریکا در پوشش خود از این تظاهرات ها در روزهای گذشته عمدتاً روی اعتراض مردم به خشونت پلیس علیه سیاه پوستان متمرکز شده و مطالبات عمومی را به همین موضوع یا وجود تبعیض های نژادی نهادینه شده در رفتار پلیس با اعضای جامعه سیاه پوستان محدود نموده و تقلیل داده اند.

با نگاهی حتی اجمالی به فیلم ها و تصاویر منتشرشده از این تظاهرات ها می توان به راحتی متوجه شد که حاضران در این تجمعات اعتراضی را تنها جامعه سیاه پوستان تشکیل نمی دهند و شمار زیادی از سفیدپوستان هم کنار آنها در حال اعتراض به تبعیض های نهادینه شده در ساختار جامعه آمریکا هستند.

با آنکه هنوز برای قضاوت درباره اینکه آیا دامنه این اعتراضات از مسئله تبعیض های نژادی فراتر خواهند رفت یا خیر کمی زود است، اما می توان گفت که نظم تبعیض ساز و ضدفطری نظام سیاسی مالی آمریکا نه این اعتراض, بلکه هر اعتراض دیگری را آماده خیزشی گسترده علیه کل ساختار سیاسی این کشور می نماید.

تا به حال، دست کم بر اساس میزان استقبالی که از این اعتراضات به عمل آمده، گسترش سریع دامنه تظاهرات به سایر شهرهای آمریکا، حضور تمامی اقشار جامعه غیر از سیاه پوستان در آن و میزان خشم معترضان می توان نخستین نشانه های به تنگ آمدن عموم جامعه از انواع تبعیض های (علاوه بر تبعیض نژادی) مکنون و درهم بافته شده در ذات جامعه سرمایه داری آمریکا را مشاهده کرد و باید منتظر ماند و دید همگرا شدن این نیروهای بنیان کن، چه زمانی دودمان تبعیض آمیزترین نظم اجتماعی و مالی آن را به باد خواهد داد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 95569

به "گزارش، آمریکا؛ سرمایه داری علیه سیاه و سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، آمریکا؛ سرمایه داری علیه سیاه و سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید