22 اثر طبیعی در کشور ثبت ملی می شوند

به گزارش مجله سرگرمی، ثبت ملی 22 اثر طبیعی کشور

به گزارش خبرگزاری ایرنا به نقل از سرپرست دفتر آثار تاریخی گفت: قرار است که پرونده 22 اثر طبیعی از استان های کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان آنالیز کرد و این آثار واجد شرایط ثبت در فهرست میراث ملی و طبیعی نیز شناخته می گردد. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، 33 پرونده آثار طبیعی از استان های کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان کرمان مطرح شد که از این تعداد 22 اثر با تایید کارشناسان واجد ارزش ثبت شناخته شد. در ادامه همراه با تیم خبری خبرنگاران باشید تا از جزئیات خبر ثبت ملی 22 اثر طبیعی کشور اطلاع داشته باشید.

22 اثر طبیعی در کشور ثبت ملی می شوند

همانطور که در بالا گفتیم، مطابق با گزارشی که ایرنا مطرح ساخته به نقل از سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی قرار شده است که پرونده 22 اثر طبیعی از استان های کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان مورد آنالیز نهاده شده اند که واجد شرایط ثبت در فهرست میراث ملی و طبیعی کشور هستند.

بنابر گزارشی که از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، 33 پرونده آثار طبیعی از استان های کرمانشاه، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی و کرمان مطرح شد که از این تعداد 22 اثر با تایید کارشناسان واجد ارزش ثبت شناخته شد.

سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی، مصطفی پورعلی با اعلام این مطلب گفت: مجموعه درختان کهنسال چنار حوضه لاره نوسود و درخت چنار کهنسال شالان از استان کرمانشاه در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

همچنین وی در ادامه گزارش ثبت ملی 22 اثر تاریخی طبیعی در استان کردستان نیز به این موضوع اشاره نمود که: درخت بنه کهنسال (قسقه وان)، درخت بلوط کهنسال باشماق، درخت بنه کهنسال (قسقه وان) پیچون دره خوش نظر، درخت گردو کهنسال (وزی خواچکه) بیساران و درخت گردو کهنسال (وزی حیاته) بیساران از استان کردستان واجد ارزش ثبت شناخته شد.

مصطفی پورعلی، سرپرست دفتر ثبت آثار تاریخی گفت که درخت کهنسال سدر مقدس دهدشت، چشمه بلقیس چرام، غار ده شیخ پاتاوه را نیز از جمله پرونده های کهگیلویه و بویراحمد دانست که با تایید کارشناسان در فهرست میراث طبیعی کشور نهاده شد. همچنین با اشاره به ثبت چهار پرونده از خراسان جنوبی اشاره نمود و گفت: بیابان حلوان طبس، سرو کهنسال تیغاب آرین شهر، درخت بنه کهنسال پروینج آرین شهر، جنگل بنه استند نهبندان نیز از جمله آثار طبیعی کشور محسوب می شوند که واجد ارزش ثبت شناخته شدند.

پورعلی در ادامه این گزارش گفت: درخت چنار کهنسال زر و درخت چنار کهنسال راونج (دلیجان)، درخت چنار کهنسال امامزاده نیوشت (ساوه) و درخت شاه چنار کهنسال الویر (زرندیه) از استان مرکزی و درختان چنارخانه باغ صنعتی، درختان کهنسال زیتون چهار فرسخ، دره راگه و درخت بنه کهنسال اودرج از جمله مواریث طبیعی استان کرمان به شمار می روند که در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیدند.

هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی منجر به تخریب یا تغییر هویت آثار ثبت ملی برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی، تعزیرات و مجازات های بازدارنده جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

بر اساس قوانینی که مرتبط با ثبت هر گونه اقدامات حفاظتی و مرمتی در آثار ثبتی با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر امکان پذیر خواهد بود. ایران از دیرباز به عنوان یکی از کشورهای شاخص و برجسته از نظر آثار طبیعی و اکوسیستم های منحصر به فرد با قدمت تاریخی و زمین شناسی در سطح جهانی شناخته می گردد.

بنابر طبقه بندی که در IUCN اکوسیستم های معرف میراث طبیعی کشور شناسایی شده و همچنین در فهرست آثار طبیعی ملی هم نهاده شده اند. بر اساس طرح مدیرت حفاظتی از این آثار محافظت می گردد. هم اکنون 37 اثر طبیعی ملی با مساحت 40 هزار و 938 هکتار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کشور شناسایی و ثبت شده اند.

همچنین از سوی دیگر میراث طبیعی ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی نیز شناسایی، معرفی و ثبت می شوند که شامل اکوسیستم ها و مناطق جغرافیایی طبیعی کشور است که به دلیل دارا بودن شرایط فیزیکی و زیست شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی و تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه های آنها تحت حفاظت و بهره برداری پایدار قرار می گیرد. بر این اساس سازمان میراث فرهنگی نیز تاکنون حدود 400 میراث طبیعی را در کشور شناسایی و به ثبت ملی رسانده است.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

منبع: الی گشت
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 15328

به "22 اثر طبیعی در کشور ثبت ملی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "22 اثر طبیعی در کشور ثبت ملی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید