شروع فصل ششم کاوش در محوطه هخامنشی ریوی دشت سملقان

به گزارش مجله سرگرمی، فصل ششم کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان شروع شد.

شروع فصل ششم کاوش در محوطه هخامنشی ریوی دشت سملقان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمد جواد جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی گفت: در کاوش های قبلی به اطلاعات قابل توجهی دست یافتیم که از وجود شهرنشینی هخامنشیان در این منطقه خبر می دهد.

او توضیح داد: این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.

او با بیان این که تپه ریوی در 5 کیلومتری آشخانه در حوالی روستای نجف قرار گرفته است افزود: این کاوش ها به طور مشترک با هیئت باستان شناسی آلمان به مدت 5 سال در محوطه تپه ریوی انجام می گردد که تاکنون 5 فصل آن به اتمام رسیده و آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر روبرو هستیم که بسیار گسترده بوده است.

جعفری گفت: طبق کاوش های اجرا شده مهم ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره های بعد از آن (در دوره های اشکانیان و ساسانیان) نیز آثاری کشف شده است که نشان می دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و مؤسسه باستان شناسی آلمان شروع شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، این اداره کل با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان پروژه باستان شناسی ریوی جهت کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی برنامه ریزی نموده است.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38439

به "شروع فصل ششم کاوش در محوطه هخامنشی ریوی دشت سملقان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل ششم کاوش در محوطه هخامنشی ریوی دشت سملقان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید