بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی توبافی خراشاد کلنگ زنی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: آیین کلنگ زنی بازارچه صنایع دستی روستای جهانی توبافی خراشاد، جشن جهانی شدن این روستا و راه اندازی کارگاه حوله بافی در روستای سرچاه به زودی برگزار می گردد.

بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی توبافی خراشاد کلنگ زنی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، حسن رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به روز جهانی صنایع دستی اعلام کرد: در چند سال گذشته صنایع دستی خراسان جنوبی در صندلی مناسبی قرار گرفته که دارای روستای جهانی است.

وی اعلام کرد: طی چند سال گذشته بیش از 20 نشان ملی کیفیت و مرغوبیت برای فراوری صنایع دستی در استان کسب نموده ایم که گام بزرگی در جلب اعتماد مشتریان و فروش صنایع دستی دارد.

رمضانی با بیان اینکه در تمام شهرها مجموعه کارگاهی در زمینه صنایع دستی داریم، اظهار کرد: همچنین با پرداخت تسهیلات اتفاقات خوبی در زمینه فراوریات انفرادی صنایع دستی افتاده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته دو میلیون و 50 هزار دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم، اضافه نمود: همچنین طی ایام نوروز دو میلیارد تومان فروش صنایع دستی داشته ایم.

راه اندازی بازارچه صنایع دستی در شهرستان ها

رمضانی از راه اندازی بازارچه صنایع دستی در بیرجند اعلام کرد: امید است با تخصیص اعتبار ملی طی امسال این بازارچه به بهره برداری برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: در فروس راه اندازی بازارچه صنایع دستی در پارک تون با اعتبار 120 میلیون تومان در دست اقدام است که در امسال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در شهرستان خضری بازارچه در کنار جاده مواصلاتی استان مراحل پایانی را طی می نماید، گفت: موافقت اصولی بازارچه صنایع دستی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در طبس صادر شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بازارچه اکبریه در امسال به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: همچنین موافقت اصولی ایجاد بازارچه صنایع دستی در شوسف و مود با سرمایه گذاری بخش خصوصی صادر شده است.

رمضانی با بیان اینکه در بخش آموزش صنایع دستی روند رو به رشدی داشته ایم، اضافه نمود: امروزه آموزش های صنایع دستی در بین جوانان صندلی خوبی پیدا نموده و راه ایجاد اشتغال به وسیله صنایع دستی را فرا گرفته اند.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر چند برند ثبت شده در خراسان جنوبی داریم، اظهار کرد: این استان کوشش نموده در تمامی نمایشگاه های استانی و کشوری شرکت کند که این امر نقش بسزایی در معرفی محصولات صنایع دستی دارد.

پیشنهاد ثبت 3 روستای ملی در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: افزایش روستاهای ملی برای سنگ های قیمتی خور، پارچه مله خوسف و حصیربافی نایبند پیشنهاد نموده ایم که امید است در طول سال 98 با پیگیری های صورت گرفته به ثبت برسانیم.

رمضانی با اشاره به برنامه های هفته صنایع دستی اعلام کرد: تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان، ایجاد بازارچه های موقت صنایع دستی با اولویت بناهای تاریخی و دیدار صنعتگران با استاندار و مجموعه مدیریتی استان از جمله برنامه های پیش بینی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از افتتاح خانه برک در مود اطلاع داد و گفت: برک از جمله صنایع دستی فراموش شده استان بوده که طی دو سال گذشته احیا شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 کارگاه برک بافی در مود فعال است، اظهار کرد: افتتاح خانه برک در یکی از بناهای قدیمی مود در راستای حفظ، اشاعه و معرفی برک افتتاح می گردد.

رمضانی برگزاری کارگاه آموزشی صنایع دستی در هفته صنایع دستی را از جمله برنامه های پیش بینی شده دانست و گفت: علاوه بر نبود برند، نداشتن بسته بندی مناسب یکی از مسائل پیش روی صنایع دستی استان بوده که در این کارگاه به اهمیت بسته بندی مناسب پرداخته می گردد.

وی اعلام کرد: برگزاری نشست تخصصی صنایع دستس در شهرستان ها، ایجاد مرکز خلاق صنایع دستی در بیرجند، آیین کلنگ زنی بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی خراشاد و برگزاری جشن جهانی خراشاد از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.

اجرای طرح خداقوت صنعتگر در استان

رمضانی راه اندازی کارگاه حوله بافی در روستای سرچاه، اجرای طرح خداقوت صنعتگر در سطح استان، برپایی نمایشگاه عکس در سربیشه و راه اندازی کارگاه پخل بافی در روستای چاداشی نهبندان را از دیگر برنامه های پیش بینی شده دانست.

وی با بیان اینکه بازارچه های صنایع دستی در شهر قهستان، اسدیه، فورگ، گزیک و نوزاد اضافه نمود: نصب بنر معرفی صنایع دستی با رویکرد ترویج رشته های صنایع دستی بین هنرمندان و جوانان از دیگر برنامه های قابل اجرا طی این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: در روز جهانی صنایع دستی ویژه برنامه های فرهنگی و هنری برای بچه ها در باغ رحیم آباد برگزار می گردد.

وی با بیان اینکه باید کوشش کنیم بخش خصوصی صنایع دستی حرفه ای گردد، اضافه نمود: تا زمانی که بخش خصوصی فعال صنایع دستی اصول حرفه ای بازار را نیاموزد مستقل از بخش دولتی نخواهد بود.

رمضانی اعلام کرد: اگر صنعتگران با یاری مجامع علمی به دنبال ارزش اضافه نموده صنایع دستی باشند، بازار ظرفیت های نهفته زیادی برای فراوری دارد که می طلبد مورد توجه واقع گردد.

معاون صنایع دستی خراسان جنوبی نیز در این نشست خبری گفت:طی سال گذشته سهم صنایع دستی از درآمد خراسان جنوبی 12 میلیارد تومان بوده است.

حسین عباس زاده با اشاره به حمایت های صورت گرفته از صنعتگران اعلام کرد: در طول سال گذشته به قریب به 200 طرح مستقل و 54 طرح پشتیبان در حوزه صنایع دستی تسهیلات پرداخت شده است .

عباس زاده ادامه داد: در مجموع طی سال گذشته بیش از هشت میلیارد تومان در قالب مشاغل خانگی و اشتغال فراگیر در حوزه صنایع دستی در خراسان جنوبی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه چند رشته ملی صنایع دستی در خراسان جنوبی مورد حمایت صنعتگران واقع شده است، گفت: سفال گری و لعاب روی سفال از جمله رشته های مغفول شده در استان بود که مورد توجه دانشجویان فارغ التحصیل قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های بیرجند، سرایان، فردوس، طبس و قاین سفال گری، ظروف و اشیا تزئینی در سفال مورد استقبال جوانان و دانشجویان است.

وی اعلام کرد: همچنین دو رشته طراحی و فراوری چرم و صنایع چوب مورد استقبال بالایی واقع شده و اشتغال زیادی را به خود جذب نموده است.

عباس زاده با اشاره به مسائل پیش روی صنایع دستی استان اعلام کرد: در کنار فراوریکنندگان باید تحصیل نموده های گرافیک، نقاشی و صنایع دستی باشند تا متناسب با سلیقه بازار در تنوع طرح ها و کاربردی کردن فراوریات مشاوره دهند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به روستای جهانی خراشاد اعلام کرد: مجوز اصولی راه اندازی رنگ رزی سنتی در خراشاد صادر شده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی از راه اندازی بازارچه صنایع دستی با اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان در خراشاد اطلاع داد و گفت: همچنین راه اندازی مرکز علمی تخصصی پژوهش های نساجی سنتی خراشاد در دستور کار است.

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 44290

به "بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی توبافی خراشاد کلنگ زنی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازارچه صنایع دستی در روستای جهانی توبافی خراشاد کلنگ زنی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید