راهنمای MIUI؛ هر آنچه از رابط کاربری گوشی های شیائومی باید بدانید

به گزارش مجله سرگرمی، شیائومی در حال حاضر یکی از بزرگ ترین سازندگان گوشی های هوشمند محسوب می شود. بعد از ضعیف شدن هواوی، شیائومی از این فرصت استفاده کرد و حضور خود در بازارهای مختلف را توسعه داد. این شرکت حتی برای مدتی با پشت سر گذاشتن سامسونگ در صدر بازار موبایل قرار گرفت. به همین علت رابط کاربری گوشی های شیائومی موسوم به MIUI برای میلیون ها کاربر اهمیت زیادی دارد.

راهنمای MIUI؛ هر آنچه از رابط کاربری گوشی های شیائومی باید بدانید

اگر به تازگی گوشی شیائومی خریده اید یا از جمله کاربران گوشی های این شرکت هستید، احتمالا سؤالاتی درباره نرم افزار این گوشی ها دارید. در این مطلب به صورت مختصر و مفید به ابعاد و زوایا رابط کاربری MIUI می پردازیم.

MIUI در یک نگاه

مانند بسیاری از رابط های کاربری، MIUI هم تفاوت زیادی با اندروید خام دارد. برخی از کاربران چنین رویکردی را می پسندند ولی برخی دیگر ترجیح می دهند با ظاهر ساده اندروید خام روبه رو شوند. شیائومی در ابتدا برای طراحی MIUI تا حد زیادی از المان های iOS استفاده می کرد و همین موضوع سروصدای زیادی را ایجاد کرد.

به مرور زمان، این رابط کاربری هویت خود را به دست آورد. یکی از پرحاشیه ترین ویژگی های MIUI، اتکای آن به تبلیغات است. شیائومی بارها اعلام کرده که در وهله اول یک شرکت نرم افزاری به شمار میرود که در کنار آن سخت افزار هم تولید می کند. به همین علت با نمایش تبلیغات در گوشی های خود، قیمت آن ها را پایین می آورد.

با وجود اینکه چنین رویکردی مخالفان زیادی دارد، ولی در هر صورت شیائومی روزبه روز محبوب تر می شود و بدون شک MIUI هم نقش مهمی در این پیروزیت دارد. باید خاطرنشان کنیم برندهایی مانند ردمی، پوکو و بلک شارک زیرمجموعه های شیائومی هستند و به همین علت این گوشی ها هم از MIUI استفاده می کنند.

تازهترین نسخه MIUI

شیائومی به عنوان شرکتی که آپدیت های نرم افزاری را با سرعت زیادی ارائه می دهد، شناخته نمی شود. با این حال طی چند سال گذشته تلاش کرده این مشکل را برطرف کند. ولی با این وجود، اگر سرعت دریافت آپدیت های نرم افزاری برای شما اهمیت زیادی دارد، پس احتمالا گوشی های شیائومی مناسب شما نخواهند بود.

MIUI 12 تازهترین نسخه این رابط کاربری محسوب می شود که در گوشی های مختلف مبتنی بر اندروید 9 تا 11 است. این یعنی حتی اگر گوشی شما از تازهترین نسخه MIUI بهره ببرد، این موضوع لزوما به معنای بهره گیری از تازهترین نسخه اندروید نیست. گفتنی است MIUI در کشور چین بدون سرویس ها و اپلیکیشن های گوگل ارائه می شود ولی در دیگر کشورها از این سرویس ها بهره می برد.

چگونه نسخه MIUI گوشی خود را بررسی کنیم؟

اگر از نسخه MIUI گوشی خود خبر ندارید، با انجام گام های زیر می توانید از نسخه­ رابط کاربری گوشی خود اطلاع پیدا کنید.

  • ابتدا به بخش تنظیمات گوشی خود سر بزنید.
  • در بخش فوقانی می توانید گزینه About Phone را مشاهده کنید.
  • در این بخش MIUI Version Number دیده می شود و کمی پایین تر برای خبردار شدن از نسخه اندروید باید به Android Version Number نگاه بیندازید.

همچنین اگر آپدیتی برای گوشی شما منتشر شده باشد، در پایین قسمت MIUI Version Number احتمالا لینکی به نام Update واقع شده است که با ضربه بر آن، فرایند دانلود آپدیت آغاز می شود.

تاریخچه مختصر MIUI

بسیاری از کاربران فکر می کنند شیائومی از همان ابتدای فعالیت خود وارد بازار گوشی های هوشمند شده است. اما واقعیت این است که MIUI اولین محصول این شرکت محسوب می شود و شیائومی بعدا به ساخت گوشی های هوشمند روی آورد.

اولین نسخه MIUI که بر مبنای اندروید 2.1 پیشرفته بود، در سال 2010 منتشر شد. شیائومی با استفاده از همین رابط کاربری پیروز به جذب میلیون ها دلار سرمایه شد و اولین گوشی این شرکت با نام می 1 در سال 2011 از راه رسید. همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، نسخه های ابتدایی MIUI شباهت زیادی به iOS داشتند. در آن دوران، app drawer یکی از مهم ترین ویژگی های اندروید بود ولی MIUI مانند iOS چنین تعیینه ای را ارائه نمی داد.

حتی همین حالا هم در بسیاری از گوشی های شیائومی به طور پیش فرض قابلیت app drawer فعال نیست ولی کاربرانی که می خواهند از این تعیینه استفاده کنند، به راحتی می توانند در بخش تنظیمات آن را فعال کنند. به مرور زمان، فاصله MIUI از iOS بیشتر شد و در هر نسخه تازه، امکانات جذابی را دریافت کرد.

ظاهر بخش های مختلف MIUI

اگر تا حالا از MIUI استفاده نکرده اید، در ادامه می توانید اسکرین شات های ثبت شده از بخش های مختلف این سیستم عامل را مشاهده کنید.

4 ویژگی مفید MIUI

در هر کدام از رابط های کاربری اندروید تعدادی ویژگی مفید دیده می شود که شاید از نظر عملکردی منحصر به نباشند نباشد، اما روی هم رفته اهمیت زیادی دارند. در ادامه به 4 نمونه از ویژگی های مفید MIUI می پردازیم.

کنترل سنتر

معمولا در گوشی های اندرویدی با سوایپ به سمت پایین، بخش تنظیمات سریع نمایش داده می شود. اما در گوشی های شیائومی می توانید قابلیت کنترل سنتر را فعال کنید که شیائومی برای ارائه این تعیینه از کنترل سنتر موجود در iOS الگوبرداری کرده است. با وجود این الگوبرداری، کنترل سنتر در کل جذابیت بخش تنظیمات سریع اندروید را افزایش داده است.

Mi Share

اگرچه در نگاه اول به نظر می رسد این ویژگی مختص گوشی های شیائومی است، اما گوشی های ساخت برندهای زیرمجموعه هلدینگ BBK یعنی اوپو، ویوو و ریلمی هم می توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. به زبان ساده، با این اپلیکیشن بدون هیچ دردسری و با سرعت بالا می توانید فایل های دلخواه خود را به گوشی طرف مقابل انتقال دهید. البته قابلیت Nearby Share موجود در اندروید هم چنین کاری را انجام می دهد اما Mi Share این فرایند را کمی ساده تر و سریع تر کرده است.

حالت تمرکز

این ویژگی شباهت زیادی به Zen Mode موجود در گوشی های وان پلاس دارد. با فعال سازی حالت تمرکز (Focus Mode) گوشی های شیائومی، تمام بخش های گوشی به غیر از دوربین و قسمت تماس تلفنی از کار می افتند. حتی اگر گوشی را ریستارت کنید، این حالت غیبرطرفال نمی شود و برای استفاده از گوشی، باید زمان تعیین شده برای این تعیینه سپری شود.

Ultra Battery Saver

با وجود اینکه طی سال های گذشته گوشی های هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته اند، اما عمر باتری برای بسیاری از کاربران همچنان یک معضل محسوب می شود. در این میان، در شرایط ضروری با فعال سازی قابلیت Ultra Battery Saver می توانید عمر باتری را به طور قابل توجهی افزایش دهید. این تعیینه بیشتر امکانات گوشی را غیبرطرفال می کند و فقط ویژگی های حیاتی مانند تماس تلفنی، پیامک و دیگر قابلیت های این چنینی فعال می ماند. روی هم رفته زمانی که فقط چند درصد از شارژ باتری به جای مانده، با فعال سازی آن نگرانی کمتری بابت خاموش شدن گوشی خواهید داشت.

منبع: Android Authority

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 163742

به "راهنمای MIUI؛ هر آنچه از رابط کاربری گوشی های شیائومی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای MIUI؛ هر آنچه از رابط کاربری گوشی های شیائومی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید