هشدار دامپزشکی اصفهان درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با توجه به فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان، در باره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوقِ حاد پرندگان در استان هشدار داد.

هشدار دامپزشکی اصفهان درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شهرام موحدی شنبه سی ام آذر گفت: از یکسال پیش تا به امروز هیچ موردی از بروز این بیماری در عرصه های طبیعی استان، مشاهده و گزارش نشده است اما امکان بروز آن وجود دارد به همین دلیل باید مراقبت ها و اقدام های پیشگیرانه لازم انجام گردد.

وی این موضوع را در گرو همکاری بین بخشی همه دستگاه ها، اتحادیه ها و بهره برداران توصیف و اضافه نمود: اقدامات پیشگیرانه از سوی این اداره کل برای مقابله با آنفلوانزای پرندگان، از جمله ساماندهی ساختار واحدهای پرورش، واکسیناسیون طیور، تشکیل جلسات مشترک با دستگاه ها و اتحادیه های مربوطه و برگزاری کلاس های آموزشی ویژه بهره برداران اتخاذ شده است.

  • آشنایی با ویروس آنفلوانزای پرندگان H5N6

به گفته موحدی، با توجه به فصل مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی و اتراق آنها در زیستگاه های استان، این مناطق به منظور پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا بطور مُدام رصد و پایش می گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر نظارت اکیپ های مایه کوبی واکسیناسیون طیور و ثبت آمار در سامانه های مربوطه اضافه نمود: هیچ گونه کوتاهی و سهل انگاری از سوی مسوولان در این زمینه پذیرفتنی نیست.

وی توضیح داد: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر به استان احتمال انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مرغداری ها وجود دارد و برای جلوگیری از انتقال این بیماری، تولیدنمایندگان باید همکاری لازم را با بازرسان داشته باشند و از هرگونه جابه جایی طیور و کود مرغی بدون مجوز دامپزشکی و خرید پرندگان زنده از دوره گردها خودداری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی اصفهان گفت: با توجه به اینکه پرندگان آزادپرواز و مهاجر عامل اصلی انتقال این بیماری هستند، برای کنترل و جلوگیری از انتقال آن باید از خرید و فروش هر نوع پرنده آزادپرواز، زینتی، آبزی پرور و پرندگان بومی خودداری گردد.

موحدی اظهار داشت: با سرد شدن هوا و شروع فصل مهاجرت پرندگان آبزی که در واقع منبع بیماری آنفلوآنزا محسوب می شوند، شرایط برای فعالیت بیشتر عوامل ویروسی و باکتریائی نیز فراهم می گردد.

وی تاکید نمود: ضدعفونی کردن و جلوگیری از تردد افراد غیرمسوول به مرغداری ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مؤثر است.

وی از مرغداران خواست در صورت مشاهده نشانه های بیماری و تلفات غیرعادی در جمعیت طیور خود، مراتب را به اداره کل دامپزشکی استان یا شبکه های دامپزشکی شهرستان ها برای انجام اقدامات فوری اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: از مردم بویژه تولیدنمایندگان مرغ، پرورش دهندگان بوقلمون، شترمرغ، کبک و بلدرچین انتظار داریم تا در درجه اول شرایط زیستی مزرعه خود را به بالاترین حد ممکن برسانند و اجازه ورود هیچ شخصی به مزرعه خود را ندهند مگراینکه دوش بگیرد و لباس های اولیه خود را از تن خارج کند.

وی با بیان اینکه رفت و آمد به مزرعه باید به حداقل ممکن برسد و هیچ پرنده آزادپروازی اعم از گنجشک و کلاغ نباید به انبار طیور مزرعه وارد گردد، اضافه نمود: در زمان کنترل نباید هیچ خودرویی به مزرعه ورود و خروج داشته باشد مگراینکه قبل و بعد از ورود و خروج، خودرو به صورت کامل ضدعفونی گردد.

وی اظهار داشت: باید از قرار دادن تلفات طیور در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری نمایند زیرا مصرف لاشه حیوانات آلوده نیز باعث انتقال بیماری می گردد.

موحدی در عین حال توضیح داد: مردم می توانند بدون هیچگونه نگرانی گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین و تخم مرغ مورد احتیاج خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی، کُد و ممهُور به مُهر دامپزشکی، خریداری و با اطمینان مصرف نمایند.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان(H5N8)، ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

نخستین بار گزارش رسمی مسوولان دولتی چند کشور در شروع ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه گیری ویروس H5N8 در مرز بعضی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE)داده شد و در سرانجام همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N8 است.

از زمان ارائه نخستین گزارش های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها بصورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا گردد.

منشا این بیماری پرندگان مهاجری عنوان می گردد که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی به مناطق گرم یا معتدل مهاجرات می نمایند.

sharj10.ir: شارژ 10 | مجله گردشگری و مسافرتی

liso.ir: لیسو | وبلاگ دانشجویان رشته معماری

mnab.ir: مجله مدیریت ناب، مدرنترین روش ها و تکنیک ها در علم مدیریت جدید

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 64431

به "هشدار دامپزشکی اصفهان درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دامپزشکی اصفهان درباره احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید