چراغ کم فروغ گردشگری در نصف دنیا

شیرین شفیعی- اصفهان- خبرنگار:آشتی کنان دوباره آب و سرزندگی طبیعت این روزها بهار اصفهان را تماشایی تر از همواره نموده است، اما همچنان میدان نقش دنیا و پاتوق های همیشگی گردشگران شهر خالی از هیاهوی گردشگران مانده است.

چراغ کم فروغ گردشگری در نصف دنیا

نیم نگاهی به آمارها نشان می دهد که شور و حال بازار گردشگری اصفهان در اوایل دهه 90، سال گذشته خیلی زود جای خود را به رکود داد که سال جاری با جذب گردشگران آسیای میانه و روسیه و چین تا اندازه ای جبران شد، اما هنوز هم کمبود امکانات زیربنایی مانند هتل و برنامه های تفریحی، تکرار خاطره میزبانی باشکوه اصفهان در چهارفصل سال را به رویایی دست نیافتنی تبدیل نموده است.

پس از سال ها بحران آب و آلودگی هوا، سال جاری آسمان و زمین با اصفهان مهربان است. گاهی نم باران گرما را از چهره شهر می شوید و نسیم بهاری و خنکای جریان زاینده رود به طبیعت جان دوباره بخشیده است، با این همه، هنوز هم از شور و حال بهاری صنعت گردشگری اصفهان خبری نیست. ظرفیت هتل های اقامتی تکمیل است و چرخ کسب و کارهای وابسته به گردشگری مانند صنایع دستی و خدماتی با همه کم و کاستی ها به زحمت می چرخد، اما خاطره رونق این صنعت چندان دور نیست که بتوان به همین آب باریکه در صنعت سودآور گردشگری دیار زنده رود دل خوش داشت.

  • میزبانی از سالانه 470 هزار گردشگر خارجی

با وجود همه انتقاداتی که از رکود بازار گردشگری مطرح می گردد مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان آمار گردشگران خارجی در سال گذشته را نزدیک به 470 هزار نفر اعلام می نماید و می گوید: این عدد در مقایسه با سال 96 نزدیک به 10 درصد افزایش یافته است. البته بر اساس برنامه پنج ساله توسعه ششم برای جذب یک میلیون گردشگر خارجی برنامه ریزی نموده ایم و با این که شرایط بین المللی تاثیراتی بر دست یابی به این هدف داشته است در حال تعریف بازارهای هدف جدید و گوناگون هستیم.

فریدون اللهیاری با اشاره به تمرکز اصفهان بر گردشگری فرهنگی، تاریخی و طبیعی یادآور می گردد: تاکنون تمرکز بازارهایمان بیشتر روی کشورهای اروپایی بوده است، اما با وضعیت کنونی باید روی شرق آسیا و بازارهای منطقه ای تمرکز کنیم. مزیت های رقابتی ای که از نظر قیمت داریم نیز یک فرصت ویژه است که به رشد گردشگری یاری می نماید.

او از رشد 3 برابری اقامتگاه ها و اجرای بیش از 3 هزار میلیارد تومان پروژه تاسیسات گردشگری در استان خبر می دهد و می افزاید: گردشگری یک صنعت است و سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی بیشتر وظیفه مدیریتی و برنامه ریزی دراین زمینه دارد. با این حال، در کنار بخش خصوصی به موضوع بازاریابی گردشگری وارد شده ایم و اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده ایم که با وجود حجم مناسب سرمایه گذاری ها هنوز هم احتیاج به سرمایه گذاران در حد و اندازه برندهای بین المللی تاسیسات در اصفهان داریم.

  • زیرساخت های اصفهان ظرفیت گردشگری ندارد

از سوی دیگر، شاهین سپنتا عضو هیات موسس انجمن دوستداران اصفهان، درباره رکود بازار گردشگری اصفهان و آماری که از افزایش شمار گردشگران اعلام می گردد به خبرنگاران می گوید: گردشگری شکل های مختلفی دارد، از جمله گردشگری فرهنگی و تاریخی که دوستداران دیدار از آثار تاریخی و فرهنگی را به اصفهان می کشاند. بیشتر این گردشگران افراد بازنشسته و کم تحرکند که با هزینه اندکی سفر می نمایند و احتیاجشان فقط با بازدید از آثار تاریخی و موزه ها برآورده می گردد.

او احتیاج این روزهای اصفهان را رونق بازارهای نوین گردشگری مانند دوچرخه سواری، گردشگری شبانه، طبیعت گردی و درمانی می داند و می افزاید: برای جذب و رضایت این دسته از گردشگران به شهر و استان دیدنی اصفهان باید مدیران شهری، فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی های تازه و به روزی داشته باشند، در حالی که شهر اصفهان هم اکنون هیچ برنامه شاد و جذابی برای پر کردن اوقات فراغت مهمانان خود در طول شب ندارد و تمام برنامه های تورهایی که به اصفهان سفر می نمایند به بازدید از چند بنای تاریخی و گاهی موزه یا بازار خلاصه می گردد و از کنار جذابیت های برگزاری برنامه های سالم و نشاط آور به سادگی می گذریم.

این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی نبود تفریحات سالم، سیمای شهری نامناسب، بی توجهی به ظرفیت های نوین گردشگری به ویژه گردشگری شبانه، و بالا بودن هزینه های سفر هوایی و اقامت در هتل های اصفهان را از مهم ترین موانع رونق بازار گردشگری معرفی می نماید و یادآور می گردد: برخلاف رویه سنتی جذب و پذیرایی از مهمانان که در اصفهان ادامه دارد، کشورهای همسایه مانند ترکیه و امارات توانسته اند با کاهش هزینه های اقامت، هر سال تعداد زیادی گردشگر جذب نمایند که چند برابر هزینه های اقامتی را در این کشورها برای خرید سوغات و گشت و گذار هزینه می نمایند و به اقتصادشان رونق می دهند، در حالی که هیچ یک از زیر ساخت های اصفهان ظرفیت گردشگری ندارد.

  • فقر آشکار امکانات شهر گردشگرپذیر

سپنتا همچنین با انتقاد از کم توجهی مدیران شهری به کمبود محسوس سالن نمایش و کنسرت در اصفهان ادامه می دهد: در همه جای دنیا شهرهای گردشگری را همواره بیدار می خوانند، در حالی که بیشتر فروشگاه های شهر ما در همان ساعت های نخست شب تعطیل می شوند و گردشگران چاره ای ندارند جز این که تا فردا صبح بدون هیچ برنامه ای در هتل محل اقامتشان بمانند و این برای مسافری که برای چند روز اقامت خود وقت و هزینه نموده است راضی نماینده نیست. او در یک کلام، رمز رونق گردشگری را تغییر چهره اصفهان به یک شهر زنده و پویا می داند و می گوید: کمبود خدمات اقامتی متنوع و برای سلیقه ها و قشرهای گوناگون درآمدی و نبود تفریحات سالم اما شاد باعث می گردد اصفهان شهری نباشد که گردشگران برای سفر به آن سر و دست بشنمایند.

  • یک چشم انداز دوردست

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره راهکارهای مدیران شهری برای رونق گردشگری می گوید: طرح اصفهان 2020 به نام اصفهان، شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی به تصویب شورای پنجم رسیده است و برنامه ریزی شده تا اصفهان در سال 2020 به مقصد گردشگری دنیا تبدیل گردد.

علیرضا مساح با اشاره به ویژگی های ممتاز صنعت گردشگری برای رشد و توسعه شرح می دهد: گردشگری چهارمین صنعت سودآور دنیا و تامین نماینده 9 درصد فراوری ناخالص داخلی دنیای است. همچنین اصفهان از نظر فرهنگی، تاریخی و هنری، شهری تاثیرگذار در صنعت گردشگری به شمار می آید. به همین دلیل، پیش بینی شده است اصفهان تا سال 2020 به مقصد گردشگری دنیا تبدیل و ظرفیت های میراثی شهر احیا گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چراغ کم فروغ گردشگری در نصف دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ کم فروغ گردشگری در نصف دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید