جوزف بورل: با هایکو ماس درباره برجام رایزنی کردم

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در پیامی توئیتری نوشت: امروز صبح در برلین ملاقات خوبی با دوستم هایکو ماس وزیر خارجه آلمان داشتم.

جوزف بورل: با هایکو ماس درباره برجام رایزنی کردم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص ادامه داد: درباره مسائل مهم بین المللی و اقدامات اتحادیه اروپا در حوزه سیاست خارجی صحبت کردیم: کنفرانس برلین درباره لیبی، برجام و نیز غرب بالکان. ما به همکاری بسیار نزدیکمان ادامه خواهیم داد.

این در حالیست که اروپایی ها اخیراً مکانیسم ماشه در برجام را فعال نموده اند.

لازم به ذکر است که در مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی، ابتدا درخواست جلسات حل اختلاف خواهد شد و با قانع نشدن احتمالی اروپایی ها، نهایتاً با ارجاع موضوع به شورای امنیت، تحریم های سازمان ملل بازخواهد گشت.

در مکانیسم ماشه برجام، شورای امنیت در خصوص قطعنامه ادامه لغو تحریم های ایران رأی گیری می نماید. فقط کافی است یکی از سه کشور آمریکا، فرانسه یا انگلیس این قطعنامه را وتو و طی 30 روز به تصویب نرسد، آنگاه به شکل اتوماتیک، تمامی تحریم ها علیه ایران به کار می افتد.

این فرایند ذیل بند 36 و 37 برجام اینگونه تعریف شده که هر یک از طرف های برجام می توانند در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، موضوع را در کمیته حل اختلاف مطرح نمایند.

این کمیته 15 روز فرصت حل اختلاف را دارد و اگر به نتیجه نرسد با ورود وزیران امور خارجه 15 روز دیگر زمان وجود خواهد داشت. البته در اینجا امکان افزایش زمان رسیدگی نیز پیش بینی شده است.

به طور همزمان امکان طرح شکایت در شورای مشاوران وجود دارد و آنها باید تا 15 روز بعد نظر غیر الزام آور خود را ارائه نمایند.

چنانچه اختلافات در 30 روز حل نشود؛ گام سوم، فرصت 5 روزه برای کمیته مشترک است که با یاری شورای مشاوران راه حلی بیابد.

اما اگر همچنان اختلافات پابرجا باشد، طرفین می توانند تعهدات خود را به طور کامل یا گام به گام متوقف نمایند و موضوع را با 15 عضو شورای امنیت در میان بگذارند.

در مرحله پنجم، پس از ارجاع موضوع به شورای امنیت، اعضای آن 30 روز فرصت رأی گیری دارند. تا بدون رأی وتوی اعضای دائم این شورا (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) قطعنامه به تصویب برسد.

پس از این 5 مرحله، اگر شورای امنیت در مدت یک ماه قطعنامه ای صادر نکند، مکانیسم ماشه به کار می افتد و تحریم ها به طور اتوماتیک بازمی گردند.

لازم به ذکر است، پیشتر 2 دیپلمات اروپایی مدعی شده بودند که هدف از این اقدام بازگرداندن تحریم ها نیست بلکه هدف، حفظ توافق به وسیله مصاحبه با ایران برای بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

شایان ذکر است، بورل 3 روز پیش از توافق تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) برای تمدید چارچوب زمانی مکانیسم حل اختلاف برجام (مکانیسم ماشه) خبر داده بود.

gardeshia.ir: گردشیا: مجله سفر و گردشگری

picoro.ir: پیکورو: وبلاگ ماشین و خودرو

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67917

به "جوزف بورل: با هایکو ماس درباره برجام رایزنی کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوزف بورل: با هایکو ماس درباره برجام رایزنی کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید